نگاهي به بازار ايراني دوربينهاي ديجيتال
کامپکت ها، فاتحان بازار
ایران بازار بزرگ و پر سودی برای تولید کنندگان دوربین های دیجیتال است. دوربین دیجیتال یکی از فناوری هایی است که خرید و استفاده از آن هر روز بیش از گذشته بین مردم رواج پیدا می کند. اگر روزی تشویق عکاسان قدیمی و آنالوگ به استفاده از دوربین های دیجیتال زمان زیادی مي برد، در عوض امروز دیگر خبری از دوربین های آنالوگ نیست و دوربین های دیجیتال به سرعت جای خود را در سطوح مختلف جامعه باز كرده اند.
از آنجا که ویژگی دوربینهای دیجیتال سهولت در کاربرد و سرعت آن است، خانوادهها روی خوشی به دوربینهای کامپکت که ساده و سبک و ارزانتر از دوربینهای حرفهای DSLR هستند نشان دادهاند. حتی بعضی از عکاسان حرفهای نیز علاوه بر یک دوربین حرفهای، یک دوربین کامپکت نیز در اختیار دارند که بتوانند آن را به سادگی حمل کنند و همیشه در دسترسشان باشد. علاوه بر این ویژگی فیلمبرداری HD که امروز در حال فراگیر شدن بین دوربینهای سبک و ساده است، در اشتیاق مردم به خرید مزید بر علت شده و در سالهای اخیر بازار را براي دوربينهاي كامپكت رقم زده است.
همیشه فصل تابستان، پر رونقترین فصل سال برای بازارهایی مانند دوربین دیجیتال است. تنوع، امکانات و قيمت مناسب دوربینهای دیجیتال به خصوص دوربینهای کامپکت یا غیر حرفهای باعث استقبال بیشتر مردم از این سری دوربینها با برندهایی مانند Canon و Sony شده است. به خاطر همین استقبال است که شرکتهای تولید کنندهای مانند Pentax که دوربینهای غیر حرفهایشان بین عکاسان دنیا محبوب است، تنها دوربینهای کامپکت خود را وارد بازار ایران کردهاند.
بزرگان تابستان
تازهترین گزارش بازار فروش دوربینهای دیجیتال که از سوی خبرگزاری موبنا منتشر شده آماری از دوربینهای پر فروش تابستان امسال ارایه کرده که در آن مدل Canon IXUS 220HS پر تقاضاترین دوربین تابستان شناخته شده است.
این آمارها حاکی از محبوبیت مدل COOLPIX L120 شرکت نیکون نیز هست که به بهای 440 هزار تومان به فروش میرسد.
دوربین محبوب سونی در این تابستان نیز دوربین مدل DSC-WX 7 است که با ۳۶۶ هزار تومان قیمت توجه بسیاری از متقاضیان خرید دوربین دیجیتال را به خود جذب کرده است.
سامسونگ هم که همیشه با تنوع و ارزان قیمتی محصولاتش جای خود را بین خريداران باز کرده است، تابستان امسال مدل PL100 را با قیمت 198 هزار تومان به بازار عرضه کرده که خواستار هم زیاد داشته است.
بزرگان بازار، كوچكتران هستند
اما استقبال و تقاضای بالای دوربینهای کامپکت بیانگر رکود فروش دوربینهای حرفهای و نیمه حرفهای نیست. بازار دوربین دیجیتال به سه قسمت دوربینهای غیر حرفهای ( یا کامپکت)، دوربینهای نیمه حرفهای و دوربینهای حرفهای تقسیم شده است و در هر سه قسمت نیز مشتری دارد.
گزارشهایی که از بازار دریافت کردهایم نشان میدهد محبوبترین برند دوربین دیجیتال در هر سه بخش غیر حرفهای، نیمه حرفهای و حرفهای، برند کنون است. بعد از این برند دوربینهای پاناسونیک، سونی و سامسونگ و نیکون فروش خوبی دارند.
نظر سنجی باشگاهی به نام اسپیرو در اینترنت منتشر شده است که نشان میدهد برند کنون با کسب ۲۸/۹ درصد در جایگاه نخست، برند سونی با ۲۴ درصد، مقام دوم و شرکت کرهای سامسونگ با ۱۰ درصد مقام سوم را از آن خود کرده است. نیکون نيز با سابقه ۹۴ ساله در این زمینه با ۹ درصد، مقامی بهتر از چهارمی در بازار ایران کسب نکرد. آمارهای دیگری هم وجود دارد که ارقام آن با این نتیجه کاملا متفاوت اما در عین حال یکی است. به طور مثال خبرگزاری مهر در پایان سال 89 آماری از سهم برند دوربینهای دیجیتال از بازار ایران منتشر کرد که ارقامش با نظر سنجی باشگاه اسپیرو فرق دارد. در این آمار برند کنون با سهم 42 درصدی از بازار محبوب ترین برند در بین ایرانیان شناخته شده و به دنبال آن سونی با 20 درصد دومین برند منتخب ایرانیان به شمار می رود. همچنین المپیوس با 10 درصد و فوجی با 5/8 درصد رتبه های سوم و چهارم را در بازار ایران به خود اختصاص دادهاند. شرکت سامسونگ با 6/7 درصد در رده پنجم این دسته بندی قرار گرفته و کاسیو نیز 9/6 درصد بازار ایران را در دست دارد. 5 درصد باقیمانده را سایر برندها به خود اختصاص داده اند که سهم ناچیزی از بازار ایران را دارند.
جاي خالي برند محبوب نيكون در اين آمارها نشان ميدهد كه با وجود اينكه دوربينهاي حرفهاي نيكون همچنان پرطرفدارند اما اين برند توفيقي در پخش دوربينهاي كامپكت نداشته است.
روياي بزرگترين بازار دوربين ديجيتال
طی چند سال گذشته و با توجه به افزایش تقاضا در بازار دوربینهای دیجیتال در سراسر دنیا، برندهای تازهای مانند فوجی و الیمپوس نیز آرام آرام برای خود جایی – هر چند کوچک- در بازار دوربینهاي دیجیتال کشور باز کردند.
بخش خصوصی معتقد است که در ایران سالانه حدود 600 هزار دستگاه دوربین دیجیتال در بازار به فروش میرسد. این در حالی است که بازار امارات سالانه 800 هزار دستگاه دوربین دیجیتال میفروشد. اندک تفاوتی که حجم بازار ایران به نسبت بازار امارات به عنوان یک مرکز تجاری دارد، نشان میدهد ایران به زودی به یکی از بزرگترین بازارهای دوربین دیجیتال از لحاظ تقاضا تبديل خواهد شد.
خريداران از خريد خود چه ميخواهند
اما متقاضیان خرید دوربین دیجیتال آیا میدانند دنبال چه چیز هستند؟ برخی از متقاضیان خرید پیش از آنکه برای خرید به بازار بروند با بررسی سایتهای اینترنتی که اطلاعاتی در مورد امکانات دوربینهای دیجیتال دارند، مدلی که خواهان آن هستند را شناسایی میکنند. اما برخی دیگر برای کسب اطلاعات مستقیم به بازار میروند. تجربه نشان داده بررسی اطلاعات و تطبیق آنها با نیازی که متقاضی دارد، نتیجه بهتری در پی داشته است.
متقاضیان خرید دوربین دیجیتال باید به چند نکته توجه کنند. آنها باید بدانند دوربین دیجیتال را به چه منظوری تهیه میکنند و بسته به کاری که میخواهند با عکسهایشان انجام دهند، وضوح دوربین را مشخص کنند. چرا که بالا بودن وضوح دوربین یا پیکسل الزاما نشانه خوب بودن دوربین نیست. یکی از اعدادی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد عدد مربوط به زوم اپتیکال است. زوم اپتیکال همان بزرگنمایی لنز همراه با جلو و عقب رفتن لنز است که موجب تغییر فاصله کانونی لنز میشود. اما زوم دیجیتال در فاصله کانونی لنز تغییری ایجاد نمیکند و با هر بار زوم، بخش کوچکتری از سنسور دوربین برای بزرگنمایی عکس انتخاب میشود. به همین دلیل عکسهایی که با زوم بالای دوربینهای دیجیتال گرفته میشود، کیفیت مناسبی ندارد.یک دوربین دیجیتال اتوماتیک معمولی با لنزی حدود 20-8 میلیمتر معادل 35-120 میلیمتر در دوربینهای 35 میلیمتری و زوم اپتیکال 3x یا سه برابر برای کاربران معمولی،انتخاب مناسبی است.
نکته دیگر سبک بودن دوربین است. بسیاری از ما ترجیح میدهیم دوربین کوچک و سبکی داشته باشیم که به سادگی بتوانیم آن را همراه خود هر جا که میخواهیم ببریم. بنابراین وزن و اندازه دوربین از اهمیت زیادی برخوردار است.
متقاضیان خرید دوربین باید دقت داشته باشند که مدل مورد نظرشان امکان فوکوس دستی داشته باشد. چرا که گاهی در فوکوس اتوماتیک دوربینها اختلالاتی به وجود میآید.میزان حافظه دوربین نیز با توجه به کارایی دوربین میتواند کم یا زیاد باشد اما اغلب متقاضیان خرید ترجیح میدهند حافظه دوربین دیجیتالشان زیاد باشد. شاید بهتر باشد روی این مساله حساسیتی وجود نداشته باشد زيرا امروز تمام دوربینهای دیجیتال باید به کارت حافظه مجهز شوند.
آنچه باید بیش از هر چیزی به آن توجه کرد باتری دوربین است. دوربین دیجیتال یکی از پر مصرفترین دستگاههای الکترونیکی است که با باتری تغذیه میشود. باتریهای مورد استفاده در دوربینها، انواع مختلفی از قبیل NICD, NIMH و Lilon یا باتریهای قلمی و نیم قلمی معمولی است.بعضی از دوربینها تنها از باتریها و شارژرهای اختصاصی خودشان استفاده میکنند که گران قیمت و کمیاب و گاه نایاب هستند. بهتر است دوربینی را انتخاب کنید که از باتریهای قلمی قابل شارژ معمولی هم پشتیبانی کند. اگر باتری و شارژر دوربین انتخابی شما اختصاصی خودش است، تحقیق کنید که آیا نمایندگیها و دفاتر خدمات پس از فروش این دوربین، باتری آن را به طور مجزا میفروشد یا نه.توجه به فیزیک دوربین، محل دکمهها و منوی دوربین نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین میزان حساسیت دوربین یا ایزو نکته مهم دیگر در انتخاب دوربین عکاسی به خصوص برای افرادی است که بیشترین استفاده از دوربین دیجیتال را در فضاهای بسته و نور کم دارند.