بیمه تامین اجتماعی و کسب وکارهای نوپا
اکثر کسب وکارهای نوپا به صورت غیررسمی توسط یک یا چند دوست یا همکار ایجاد می شوند. در این میان نیز کارکنانی به صورت ساعتی، مشاوه ای، پاره وقت، تمام وقت و کارمزدی حقوق دریافت می کنند. تمام این پرداخت ها، به جز پرداخت حقوق مازاد بر هفت برابر حداقل حقوق مصوب سالانه، طبق ماده 35 و 148 قانون کار و ماده 34 قانون تامین اجتماعی، مشمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی هستند. از نگاه سازمان تامین اجتماعی، تفاوتی میان کارگاه تولیدی و کسب وکار نوپا نیست. کسب وکارهای نوپا جدا از اقتصاد کشور نیستند و در صورتی که مشمول قانون کار می شوند، باید اقدام به دریافت کد کارگاه کرده و کارمندان خود را بیمه اجباری تامین اجتماعی کنند، در غیر این صورت مشمول پرداخت اصل و جریمه حق بیمه می گردند. جرائم عدم پرداخت حق بیمه براساس سال محاسبه می شوند و چندین برابر حق بیمه زمان وقوع وصول می گردند. از این رو، صاحبان کسب وکارهای نوپا باید توجه ویژه ای به وظایف قانونی خود در برابر سازمان تامین اجتماعی داشته باشند.
اهمیت بیمه تامین اجتماعی
در صورتی که کارمند شما دچار حادثه یا از کار افتادگی گردد، هزینه های نگهداری بالایی بر فرد آسیب دیده، خانواده وی و جامعه تحمیل می شود. برای کاهش این هزینه ها، سازمان تامین اجتماعی به ازای دریافت حق بیمه، خدمات بیمه ای و تامین اجتماعی را به کارگران و افراد آسیب دیده ارایه می دهد.
بیمه هزینه نیست
هزینه های بالای راه اندازی کسب وکار و عدم شناخت و آگاهی از قوانین موجود باعث می شود که هزینه بیمه تامین اجتماعی کارکنان از اولین هزینه هایی باشد که کسب وکارهای نوپا از آن صرف نظر می کنند. این کارفرمایان هزینه سنگینی را بر دوش کارگران آسیبدیده از رخداد حادثه، خانواده آنها و جامعه وارد می کنند. همچنین در صورتی که مطابق قوانین کار، رابطه کارگری و کارفرمایی برای کارگری که بیمه نشده است ثابت گردد، کارفرما ملزم به پرداخت اصل و جریمه حق بیمه (که بنابر سال محاسبه، چندین برابر حق بیمه زمان واقعی می شود) به سازمان تامین اجتماعی می شود.
سرمایه گذاران در کسب وکارهای نوپا
وقتی سرمایه گذار در شرکتی سهیم می شود، در سود و زیان آن شرکت هم سهیم می شود. مبلغ بدهی شرکت به سازمان تامین اجتماعی اگرچه در آینده قطعی می شود، ولی می تواند اثر قابل توجهی بر سود و زیان کسب وکار در سال های آتی داشته باشد. از این رو سرمایه گذار باید بدهی تقریبی شرکت به سازمان تامین اجتماعی را محاسبه و با احتساب ریسک وصول مطالبه توسط سازمان تامین اجتماعی، از ارزش فعلی کسب وکار کاسته شود.
بیمه نشدگان و کارفرما
کارگران برای دریافت مزایای مختلف از سازمان تامین اجتماعی مانند بیمه بیکاری، دریافت هدیه ازدواج و مستمری بازنشستگی، نیاز به حد مشخصی از سابقه بیمه دارند؛ ازاین رو، به منظور کسب شرایط دریافت این مزایا، می توانند اقدام به شکایت از کارفرمایانی کنند که آنها را بیمه نکرده بودند. این اتفاق حتی برای کارکنانی که دوست یا فامیل کارفرما بوده اند نیز رخ داده است.
* مدیراجرایی بیدبرگ