به دلیل مشکل در نصبBTS؛
اپراتور سوم از فناوری جدیدی برای راه اندازی شبکه استفاده می کند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: از ابتداي سال تاكنون در زمينه نظارت بر عملكرد اپراتورها 11 اخطار به مخابرات ايران، 5 اخطار به ايرانسل و 3 اخطار به ساير اپراتورها بابت اشكالات ارايه خدمات داده شده است.

ايرنا - رضا تقيپور در جلسه علني روز گذشته مجلس در پاسخ به نماينده مردم يزد مبني بر اينكه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي ارايه خدمات مربوط به تلفن همراه چه استانداردي تعريف كرده و چگونه بر اعمال آنها نظارت ميكند، گفت: خدمات به صورت منظم و مستمر توسط سازمان تنظيم مقررات ثبت، ضبط و كنترل ميشود.
وي ادامه داد: در حال حاضر در هفت منطقه كشور از جمله بوشهر، خوزستان، بندرعباس، شيراز، قزوين، تهران و مشهد مستمر و دايم كيفيت خدمات و ارتباطات را اندازهگيري ميكنند و به مسوولان قابل انتقال است.
وي با اشاره به اينكه پنج شاخص اندازهگيري در نظارت بر عملكرد اپراتورها رعايت ميشود، گفت: ميزان انتقال موفقيتآميز، ميزان مكالمات موفقيتآميز، ميزان مكالمات قطع شده تزاحم كانالهاي سيگنالي و ترافيكي از جمله اين شاخصهاست.
وي با اشاره به ميزان اندازه گيري شاخصها در تهران گفت: اندازه تزاحم سيگنالها طبق استانداردها در تهران كمتر از نيم درصد است و همچنين تزاحم كانالهاي ترافيكي تا 2 درصد مجاز است كه در تهران اين ميزان زير يك درصد است.
تقيپور همچنين در خصوص ميزان مكالمات قطع شده در تهران گفت: حد مجاز طبق استانداردها 2 درصد است كه در حال حاضر اين ميزان نيم درصد است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اين اندازهگيريها در ساير استانها از جمله قزوين، گلستان، اردبيل، فارس و در برخي از مناطق كشور به صورت خيابان به خيابان مورد اندازهگيري قرار گرفته و بهبود كيفي انجام شده است.
وي عنوان کرد: آمارهاي استاندارد مخابراتي كشور در مقايسه با كشور تركيه با توجه به اينكه استانداردهاي ما براي اپراتورها در پروانههاي صادره برگرفته از اتحاديه جهاني مخابرات 98 درصد است و براي دستيابي به كيفيت ارتباطات صد درصد نيازمند همكاري همه دستگاههاي اجرايي و دولتي هستيم.
تقيپور با بيان اينكه امروز در مورد نصب ايستگاههاي BTS در شهر تهران با مشكل جدي روبهرو هستيم و در برخي موارد دستگاههاي دولتي دستور خاموش شدن ميدهند، گفت: از شهرداري ميخواهيم نسبت به صدور مجوز براي نصب ايستگاههاي جديد BTS تسريع كند و از جمعآوري ايستگاههاي نصب شده خودداري كند.
علي اكبر اوليا، نماينده مردم يزد در مجلس نيز در سخنان خود گفت: براي افزايش كيفيت مخابرات نيازمند همكاري همه دستگاهها هستيم.
وي با بيان اينكه با حضور اپراتور دوم قيمتهاي تلفن همراه كاهش چشمگيري داشت، گفت: در حال حاضر تعرفهها و وديعه تلفن همراه در مقايسه با ايرانسل تفاوت قابل ملاحظهاي دارد.
وي نظارت بيشتر و دقيقتر بر روي كيفيت ارتباطات، ارايه خدمات تلفن همراه به روستاهاي بالاي هزار نفر در خدمات پيامكي را قابل توجه دانست و از همه تشكلهاي تخصصي مرتبط با مخابرات، رسانهها و مراكز دانشگاهي خواست در زمينه كيفيت تلفن همراه براي رسيدن به حد مطلوب مشاركت کنند.
نماينده مردم يزد همچنين از وزير خواست تا در خصوص وضعيت اپراتور سوم توضيحاتي را ارايه دهد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نیز بیان كرد: ارتقاي كيفيت مخابراتي از اولويتهاي ماست و بايد به اين نكته توجه داشت كه مشتركان در سال 84، 8/6 ميليون بودهاند ولي امروز بيش از 56 ميليون مشترك فعال داريم.
تقيپور همچنين گفت: طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي به اپراتورهاي مخابراتي دستور داده شده تا از مكالمات زير سه ثانيه كه به دليل مشكلات شبكه قطع ميشود هزينهاي دريافت نكنند.
وي در باره وضعيت اپراتور سوم نيز توضيح داد: قرار بود اين اپراتور از اول خرداد امسال راهاندازي شود ولي به دليل مشكلات ايجاد سايت در تهران و كرج تاكنون موفق به اين موضوع نشدهاند كه طي تماس با مسوولان امر قول دادهاند با فناوري جديد در آينده نزديك اقدام به راهاندازي کنند.
نماينده مردم يزد در سخنان خود از وزير خواست در صورتي كه هر شش ماه يك بار گزارشي از تلفن همراه با شاخصهاي مطرح شده ارايه كنند از پيگيري موضوع صرف نظر خواهد كرد كه وزير پاسخ داد که آماده ارايه گزارش های هفتگي هستيم.