آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 216973
تاریخ انتشار : 19 مرداد 1396 11:6
تعداد بازدید : 2249

عمر 95 درصد از استارت‎آپ ها تنها 5 سال است

رییس پارلمان بخش خصوصی در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با موضوع بررسی چالش های کسب وکارهای نوپا و نوآور، گفت: باید برای حضور در پروژه جاده ابریشم و تغییر شرایط اقتصادی به ابزار فناوری اطلاعات مجهز شویم؛ فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نباید از مشکلات کاری خود ناامید شوند؛ باید موانع کاری خود را اولویت بندی کرده و آنها را در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 مطرح کنید.

فناوران - غلامحسین شافعی افزود: این اقدام مبارک مایه امیدواری است، همچنین شما می دانید که سه اتاق غیردولتی اصناف و تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دبیرخانه مشترک تشکیل داده اند و تلاش می کنند مسایل شان را با یکدیگر حل کنند.
وی در ادامه  موضوع مقاومت در برابر تغییرات تکنولوژیک را موردتوجه قرار داد و گفت: اگر شرایط گذشته را بررسی کنیم می بینیم که همیشه در برابر تغییرات مقاومت بوده است و نباید از این موضوع ناامید شد.شافعی افزود: مقاومت در برابر تغییر در کشور ما ریشه تاریخی دارد و در حال حاضر هم در مورد بعضی استارت آپ ها این مقاومت وجود دارد اما به نظر بنده توفیق خیلی سریع تر حاصل می شود. نباید این مقاومت ها را خیلی بزرگ فرض کرد و باید تلاش کنیم که رفع شوند.
رییس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش موضوع اعتماد به افراد جوان تر در جامعه را موردتوجه قرارداد و گفت: اعتماد ما به جوان ها در کشور کم است و ما شاهد هستیم که به جوانی با تحصیلات و ابتکارات عالی به گونه ای نگاه و برخورد می شود که گویی نمی تواند از پس کاری برآید. درصورتی که در سایر کشورها می بینیم بسیاری از افراد کم سن و سال در سنین ۳۰-۳۲ سال به مدارج بالا رسیده اند اما در ذهن ما اصلاً چنین مواردی قابل قبول نیست.
شافعی که پس از شنیدن سخنان چند تن از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سخن می گفت، تصریح کرد: ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد اما باید بدانیم که ما نمی توانیم همه آن مسایل را باهم حل کنیم، بهتر است چند اولویت را انتخاب و روی آن ها تمرکز کنیم؛ اگر بتوانیم سالی پنج مشکل را حل کنیم پیشرفت بسیار خوبی است و نمی توان ۵۰ مشکل را باهم حل کرد.
او افزود: همه ظرفیت های اتاق مانند شورای گفت و گو و کمیته ماده ۱۲ هم برای رفع مشکلات در اختیار فعالان اقتصادی است و می توانند مسایل خود را از این طریق پی گیری کنند. رییس اتاق ایران همچنین با تاکید بر نقش فضای کسب وکار در کسب وکارهای نوپا گفت: محیط کسب وکار مانند زمینی است که باید در آن دانه بکاریم و اگر این دانه ها خوب و مرغوب نباشند، حاصل خوبی هم نخواهد داد.شافعی افزود: بهبود فضای کسب وکار به عنوان یک اولویت باید موردتوجه قرار گیرد و تا زمانی که فضای کسب وکار آماده نباشد، نمی توان نتیجه خوبی گرفت.
رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در بخش دیگری از سخنانش موضوع شکاف تکنولوژیک را در عرصه تولید کشور موردتوجه قرارداد و گفت: این شکاف تکنولوژیک بین تولیدات ما و تولیدات کشورهای دیگر یک مشکل اساسی در کشور است که باعث می شود تولیدات ما ازنظر قیمت و کیفیت با تولیدات کشورهای دیگر قابل رقابت نباشند.
شافعی همچنین در مورد سخنان برخی حاضران در مورد لزوم اصلاح بعضی قوانین و مقررات در حوزه کسب وکار گفت: من فکر نمی کنم کشوری از نظر تورم و تناقض مقررات مانند ایران باشد. همچنین گاهی قوانین با شرایط خاصی وضع می شوند اما آن شرایط تغییر می کند و بر این اساس باید آن قانون هم تغییر کند.
او افزود: فعالان اقتصادی می توانند مشکلات قانونی خود را از شورای گفت و گو و کمیته ماده 12 در اتاق ایران پیگیری کنند؛ همچنین مصوبات این دو نهاد از ابتدای سال 96 و با شروع برنامه ششم ضامنت اجرایی پیدا می کنند و باید ظرف مدت یک ماه در هیات دولت مطرح شوند.
رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در بخشی دیگر از سخنانش لزوم تغییر کسب وکار متناسب با تغییرات جهانی را موردتوجه قرارداد و گفت: جاده ابریشم هم با پیوستن 67 کشور در حال تشکیل است و ما باید برای این تغییر و همچنین تغییر شرایط اقتصادی دنیا با ابزار فناوری اطلاعات آماده شویم.
شافعی همچنین با تاکید بر نقش آموزشی اتاق های بازرگانی در سراسر دنیا گفت: موضوع آموزش همیشه در اتاق ایران هم مطرح بوده و تلاش می کنیم این موضوع را پیگیری کنیم؛ چنانچه در هفته های گذشته در فرانسه تفاهم نامه ای آموزشی را امضا کردیم.
رییس اتاق ایران همچنین بر لزوم توسعه منطقه ای و توجه برنامه های توسعه به ویژگی های مناطق هم تاکید کرد.

 تشکیل کارگروه مشترک برای حل چالش های شرکت های نوپا 
در ادامه نشست، محمدرضا طلایی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات واقتصاد رسانه اتاق ایران از تشکیل کارگروه مشترک میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اصناف ایران با هدف پی گیری و حل چالش ها و مشکلات شرکت های نوپا و نوآور خبر داد.
طلایی گفت: بخش خصوصی ما توان و ظرفیت فراوانی در حوزه فاوا دارد، اما متاسفانه مشکلات زیادی در حوزه قوانین و مقررات این حوزه وجود دارد و ما نتوانسته ایم رشد قابل ملاحظه ای داشته باشیم.
طلایی ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کمیته مشترک میان دو اتاق غیردولتی، بتوان این مشکلات قانونی را جمع آوری، پیگیری و برای رفع آن ها تلاش کرد.
طلایی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور باعث تسهیل رشد و توسعه می شود و دولت های منطقه فعالیت های زیادی برای توسعه فاوا داشته و سعی کرده اند محیط مناسبی را برای این امر به وجود آورند چراکه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث رشد سایر بخش ها هم می شود.

 کسب و کارهای نوآور؛ اکوسیستم جدید
همچنین نایب رییس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای نوین دانش بنیان با تاکید بر نقش کسب وکارهای جدید بر بالا بردن سطح رفاه جامعه و ایجاد اشتغال گفت: درعین حال این کسب وکارهای جدید برای رسیدن به موفقیت به یک اکوسیستم جدید هم نیاز دارند.
افشین کلاهی در مورد تشکیل کارگروه مشترک میان اتاق بازرگانی و اصناف گفت: اتاق های بازرگانی و اصناف در مرحله اول باید با جلسات و بررسی های کارشناسی باید جایگاهی برای کسب وکارهای جدید در اتاق های تعریف کنند و ساختاری مشخص برای حمایت از این کسب وکارها در نظر گرفته شود. همچنین باید با اصلاح بعضی قوانین و مقررات اکوسیستم مناسبی را برای فعالیت در این حوزه ایجاد کنند.

 عمر 95 درصد استارت‎آپ ها 5 سال است
در ادامه جلسه، محمد ثابت، پژوهشگر کارآفرینی مطالبی را در مورد کسب وکارهای نوپا بیان کرد. به گفته ثابت یک ذوق زدگی و هیجان زدگی در مورد استارتاپ ها در کشور وجود دارد و اگر سیاست گذاران و تصمیم گیران متوجه این امر نباشند و آمادگی مواجه با آن را نداشته باشند، مشکلات زیادی ایجاد می شود.
این پژوهشگر کارآفرینی در مورد میزان موفقیت استارت‎آپ ها گفت: طبق مطالعات ما در دانشگاه، 95 درصد کسب وکارهایی که تاسیس می شوند، 5 سال دیگر زنده نیستند و 50 درصد کسب وکارهای نوپا، بعد از دو سال متوجه می شوند که مشتری ندارند و تعطیل می شوند.
ثابت تصریح کرد: درعین حال که استارتاپ ها باعث رشد می شوند اما کسب وکارهایی که زنده بمانند و به طور موفق به کار خود ادامه دهند، پدیده ای کمیاب است و به این کسب وکارها غزال گفته می شوند. طبق گفته های ثابت، غزال ها کسب وکارهایی هستند که سالی حدود 20 درصد رشد می کنند و به اشتغال زایی و توسعه و رشد اقتصادی کمک می کنند و این دسته از کسب وکارها در همه جای دنیا نادر هستند.این پژوهشگر کارآفرینی افزود: شکست های کسب وکارهای ناموفق دیده نمی شوند و ما چیزی راجع به آن ها نمی شنویم و بر این اساسا تصور می کنیم که کسب وکارهای نوپا همیشه موفق اند درصورتی که به ازای هر کسب وکار موفق، چندین شکست پنهان وجود دارد.
ثابت تصریح کرد: درک این موضوع که نقش واقعی و تأثیر کسب وکارهای نوپا در جهان چقدر است به ما کمک می کند افراد را خیلی ذوق زده به تشکیل استارتاپ تشویق نکرده و به طور هیجان زده در این حوزه تصمیم نگیریم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :