فناوران- محمد جواد آذری جهرمی تعرفه ارایه خدمت دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر سیم مسی، VDSL و فیبر را اعلام کرد و بر این اساس کاربران برای اتصال به شبکه، باید ماهی حداقل 12500 تومان (با سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه) پرداخت کنند.
در این صورت آنها تا یک حجمی امکان مصرف از اینترنت را دارند و پس از آن اینترنت نامحدود 128 کیلوبیتی خواهند داشت.
براساس توضیحات وزیر فاوا، این تعرفه سرویس های غیرحجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین ۱۸ شرکت فعال در ارایه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد. شرکت ها موظفند جزییات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکان برسانند. طبیعتا فضای رقابتی به نفع مصرف کننده نهایی فراهم است.
وی تاکید کرده است که این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکت ها موظف به ارایه سرویس در حداقل سرعت پایه (صد و بیست و هشت کیلو بیت در ثانیه) تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.
جهرمی با بیان اینکه در مصرف منصفانه ترافیک داخلی بایستی حداقل دو برابر ترافیک بین الملل لحاظ می شود ادامه داده است: تاریخ اجرای این مصوبه قبل از دهم آذرماه خواهد بود و تاکید مجدد می شود که این تعرفه صرفا برای دسترسی ثابت است.
اعتراض گسترده کاربران و توضیحات دوباره وزیر
با انتشار توضیحات کوتاه و مبهم در اینستاگرام وزیر، بیش از 2500 کامنت اعتراضی که بخشی از آنها توهین آمیز هم بود، زیر این پست منتشر شد. به همین دلیل آذری جهرمی مجبور شد ابتدا کامنت های این پست را ببندد و سپس در پستی دیگر توضیحات بیشتری درباره این تصمیم ارایه کند.
اعتراض کاربران سبب شد تا آذری جهرمی خیلی زود توضیحات جدیدی ارایه کرده و وعده دهد که به طور میانگین هزینه اینترنت برای کاربران 30 درصد کاهش می یابد.
آذری جهرمی در اینستاگرام خود نوشت: «به نظر می رسد ابهامات زیادی درباره طرح تعرفه ایجاد شده است که ذکر چند نکته دیگر را ضروری دیدم:
۱) در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود سی درصد کاهش هزینه با اجرای این طرح برای کاربران پیش بینی می شود. اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از هشتاد درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت.
۲) سرعت خریداری شده باید به وسیله شرکت ها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد.
۳) عزیزان کمی صبوری کنند تا شرکت ها طرح های خود را ارایه کنند. اطمینان خاطر می دهم که دیدگاه های جمع زیادی از مصرف کنندگان لحاظ شده است.
۴) از اینکه دیدگاه های خود را با ما به اشتراک می گذارید تشکر می کنم. به عنوان یک شهروند درخواست دارم در طرح مطالب شخصیت سایر شهروندان را در نظر داشته باشیم.
۵) نمی شود از دولت انتظار اشتغال داشت و همزمان از تولیدات بومی حمایت نکرد. جوانان ایرانی همواره در عرصه سرویس های نوین خوش درخشیده اند و لایق حمایت های ما و شما هستند.
استفاده از سرویس های ایرانی برابر با ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم است. ما به نوبه خود تلاش کردیم گامی در حمایت از آنها برداریم. به حمایت مردم هم مثل همیشه امید داریم، امیدواریم سایر موانع هم به وسیله دیگران به سرعت از جلوی پای کسب و کارهای نوپای ایران برداشته شود تا با همراهی هم یکی از مشکلات مهم کشور را که بیکاری است، رفع کنیم
تفاوت ها و شباهت های دو طرح تغییر تعرفه اینترنت
پیش از اینکه وزارت فاوای دولت دوازدهم مدل جدید تعرفه گذاری را اعلام کند، یک بار هم در روزهای پایانی دولت یازدهم، محمود واعظی از تغییر مدل تعرفه گذاری سخن گفت. در آن زمان هم حواشی فراوان و اعتراضات گسترده کاربران سبب شد تا آذری جهرمی در نامه ای به واعظی بخواهد اجرای مصوبه را برای مطالعات بیشتر متوقف کند.
اما تفاوت های دو طرح در چه بود؟ در طرح پیشین خبری از واژه مبهم مصرف منصفانه نبود و برای کاربران مشخص شده بود در ازای پولی که پرداخت می کنند، چه حجمی از اینترنت داخلی و بین الملل را می توانند مصرف کنند.
در مقابل واژه مصرف منصفانه سبب می شود تا در طرح جدید امکان رقابت اپراتورها بر سر حجم فراهم شود.
برخلاف حجم که در طرح قدیم کاملا واضح بود، در آن طرح تکلیف سرعت اینترنت چندان معلوم نبود و به جای مشخص شدن دقیق سرعت بازه ای بزرگ، مثلا 6 تا 20 مگابیت برای سرعت در نظر گرفته شود و به نظر می رسد رقابت اصلی آنجا روی سرعت بود. اما در طرح جدید نرخ بیت دانلود در هر طرح مشخص شده و دیگر خبری از بازه سرعتی نیست.
نکته مهم دیگر در حداقل قیمت پرداختی مشترکان است. در طرح قبلی برای مشترکان کم مصرف، استفاده ماهانه اینترنت حداقل 10 هزار تومان هزینه داشت که در طرح جدید حداقل پرداختی هر مشترک 12500 تومان است و به این ترتیب برای کم مصرف ها مصوبه جدید، گران تر تمام می شود.
نکته دیگر اینکه در مصوبه قبلی استفاده از فیبر را تنها مختص مشترکان پر مصرف دانسته بود اما در این مصوبه سرعت های پایین فیبر هم برای مشترکان تعرفه گذاری شده اند.
با این حال به نظر می رسد شباهت هر دو مصوبه، علاوه بر حواشی و اعتراضات به وجود آورده، اولا تشویق مردم به استفاده از سرعت های بالاتر و دوما تشویق آنها به استفاده از سایت های داخلی است.
توضیحات رگولاتوری
وزیر فاوا دیروز رگولاتوری را مکلف کرده بود توضیحات بیشتری درباره مصوبه ارایه کند.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در این باره، آزادسازی هرچه بیشتر و اعطای حق انتخاب حداکثری به مردم و اپراتورها، عبور از حالت حجمی به حالت غیرحجمی، استفاده منصفانه (Fair Usage Policy)، کاهش هزینه های انتقال داخلی و اینترنت اپراتورها و تفکیک بازار موبایل و ثابت از یکدیگر را از رویکردهای اصلی مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفه ارایه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت عنوان کرد.
صادق عباسی شاهکوه گفت: با توجه به رقابتی بودن هر یک از بازارهای خرده فروشی سه گانه صوت ثابت، داده ثابت و همراه (شامل صوت و داده)، از این پس جداول تعرفه خدمات، مبتنی بر چند اصل کلی از سوی ارایه کنندگان خدمات تنظیم
می شود.
وی با بیان اینکه سیاست استفاده منصفانه (Fair Usage Policy) براساس شرایط رقابتی از سوی ارایه کنندگان خدمات یکی از این اصول است، افزود: ارایه کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری های سیمی (شامل سیم مسی یا فیبر) باید جداول تعرفه ای خود را مبتنی بر سرعت و به صورت غیرحجمی (Connection based) تنظیم کنند و ارایه کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری های بی سیم (شامل همراه و ثابت) می توانند جداول تعرفه ای خود را مبتنی بر بر حجم تنظیم کنند.
صادق عباسی شاهکوه با بیان اینکه دارندگان پروانه موظف هستند در اعمال سیاست استفاده منصفانه جزییات دقیق را به مشترکان اعلام کنند، گفت: دارندگان پروانه ملزم هستند جزئیات اعمال سیاست استفاده منصفانه خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کنند همچنین اپراتورهای مسلط در سه حوزه صوت ثابت، داده ثابت و همراه (شامل صوت و داده) پس از تنظیم طرح های تعرفه ای مورد نظر خود شامل طرح های عادی و تشویقی با توجه به کف و سقف تعرفه های تصویب شده، موظف هستند تاییدیه رگولاتوری را دریافت
کنند.
وی درباره تعرفه ارایه خدمات ارزش افزوده (VAS) گفت: ارایه کنندگان خدمات ارزش افزوده به دریافت تاییدیه تعرفه از سوی رگولاتوری نیاز ندارند اما در ارایه هرگونه خدمت ارزش افزوده باید از کاربران نهایی خدمت، تاییدیه دریافت کرده و ارایه خدمت را مبتنی بر توافقات خود با صاحبان محتوا، کاربرد و سرویس انجام دهند و در حوزه خدمات ارزش افزوده نیز ارایه هیچگونه خدمت پایه ای از سوی ارایه کنندگان خدمات نباید منوط به باندل شدن با خدمات ارزش افزوده باشد.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون ارایه کنندگان خدمات ملزم هستند در تمامی طرح های تنظیم شده خود حجم ترافیک بین الملل از داخل را به نحوی تفکیک و ارایه کنند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل دو برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین الملل باشد.
وی درباره وضعیت مشترکانی که استفاده آنها بیش از استفاده منصفانه ماهانه باشد، گفت: درصورت عبور مشترک از آستانه استفاده منصفانه ماهانه، دارنده پروانه می تواند سرعت کاربر را تا حداقل سرعت kbps۱۲۸ کاهش دهد یا براساس اطلاع رسانی قبلی و دریافت تاییدیه از کاربر، برای فروش حجم اضافه ترافیک بین الملل و داخلی به مشترک اقدام کند.