آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 234335
تاریخ انتشار : 5 اسفند 1396 9:23
تعداد بازدید : 1162

سومین همایش سراسری «من طراحم» برگزار می‌شود

با طراحان، برای طراحان

نشست خبری سومین همایش من طراحم، با حضور حامد بیدی موسس و امیرحسن ناطقی مدیر اجرایی همایش در پژوهشکده فناوری اطلاعات برگزار شد.
undefined
فناوران- این نشست به منظور تشریح برنامه های سومین همایش من طراحم صبح پنجشنبه سوم اسفندماه در پژوهشکده مطالعات فناوری برگزار شد. در ابتدای این نشست حامد بیدی موسس کمپین من طراحم به شرح نحوه شکل گیری این کمپین پرداخت و گفت: «هسته مرکزی این کمپین از تیرماه سال 94 براساس دغدغه های شغلی و حرفه ای طراحان روی وب سایتی شکل گرفت و از روز اول با استقبال چشمگیری روبرو شد. ما کمپین را از زاویه دید خودمان به عنوان یک طراح وبسایت و طراح گرافیک شروع کردیم، اما متوجه شدیم این مشکلات مثل عدم رعایت کپی رعایت، برخوردهای سلیقه ای با آثار طراحان توسط کارفرما و ارائه پیش طرح های رایگان دامن طراحان همه حوزه های طراحی را گرفته است و علاوه بر طراحان وب و گرافیک، بخش عمده ای از همراهان کمپین معماران، طراحان صنعتی، طراحان جواهرات، طراحان لباس و پارچه بودند و اصلی ترین سرمایه ما هم حمایت اعضا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بوده است». بیدی افزود: عضوگیری این کمپین در این دو سال به صورت خودجوش توسط اعضا در شبکه های اجتماعی انجام شده است. به گفته بیدی شبکه های اجتماعی پیشران این حرکت بوده اند و تا کنون طراحان با حدود دو هزار هشتگ «من طراحم» در توئیتر دغدغه های شغلی خود را مطرح کرده و حدود 8000 طراح این کمپین را امضا کرده اند.
پس از شکل گیری هسته اصلی، بیدی و همراهانش تصمیم گرفتند از پتانسیل ایجاد شده توسط این کمپین استفاده کرده و قدمی فراتر از صادر کردن یک بیانیه بردارند؛ به همین منظور، برگزاری رویدادهایی برای گردآوردن طراحان در دستور کار قرارگرفت. در اولین همایش، 400 نفر از طراحان تمامی شاخه های طراحی در فرهنگسرای اندیشه گرد هم آمدند و سال گذشته در دومین همایش که در برج میلاد برگزار شد، بیش از 800 طراح حاضر شدند. همایشی که علاوه بر اعضای کمپین که اکثرا جوان هستند، میهمانانی ویژه و پیشکسوت داشت از جمله ایرج اعتصام، بهرام کلهرنیا و ایمان افتخاری که آن ها نیز اظهار کردند در بیش از 50 سال اشتغال در این حرفه، با همین مشکلات روبرو بوده اند که بیانگر این است که دغدغه اعضای این کمپین جدی و به جاست و جامعه ما هنوز به درک درستی از شغل طراحی نرسیده و مفاهمه مشترک و زبان مشترک بین طراحان و کارفرمایان به وجود نیامده است. بیدی در پایان سخنان خود به دستاورد همایش دوم من طراحم اشاره کرد که تدوین الگوی استاندارد قراردادهای طراحی برای قشرهای مختلف طراحی بود. بیدی گفت: هزینه تدوین قرارداد را خود اعضا تامین کردند. این الگو با استقبال زیادی شد و توانست موثر واقع شود. قرارداد به صورت رایگان روی سایت قرار گرفت و تا کنون صدها نفر از این الگو استفاده کرده اند.

 مشکلات شغلی، دغدغه چند نسل از طراحان
در ادامه این نشست خبری، امیرحسن ناطقی مدیر اجرایی سومین همایش، سخنرانان و بخش های مختلف این برنامه را که نهم اسفند ماه در مرکز همایش های صداوسیما برگزار خواهد شد معرفی کرد و با بیان چالش های برگزاری این برنامه توسط یک مجموعه خصوصی گفت: «پس از همایش سال گذشته، توقعاتی شکل گرفت که برآورده کردن آن آسان نبود. چرا که کمپین کاملا غیرانتفاعی و عام المنفعه است و بسیاری از مدعیان و مدیران که ادعای حمایت داشتند، حتی تمایل به برگزاری جلسه نداشتند. ضمن اینکه سیستم سازمان های دولتی بسیار کند است و برای حمایت باید از یک سال قبل درخواست دهیم و همچنین ما نخواستیم این حمایت به قیمت مصادره کمپین توسط یک نهاد یا سازمان تمام شود. اسپانسرهای خصوصی به ما کمک کردند اما  نتوانستیم حمایت کافی جلب کنیم و از این جهت، بخش عظیمی از حمایت را بر عهده اعضا گذاشتیم و قیمت بلیت ها را کمی افزایش دادیم. البته که هزینه ها کاملا شفاف است و  اخیرا مجددا فایل هزینه های سال گذشته را منتشر کردیم تا همه ببینند کمپین از چه منابعی چه استفاده ای می کند.
ناطقی «من طراحم» را دغدغه مشترک طراحان در سطوح مختلف دانست و گفت «اولین جمله ای که ایرج کلانتری، معمار برجسته که هشتاد سال سن دارد و میهمان پنل ویژه پیشکسوتان برنامه است به ما گفت این بود که «من هم طراحم!» و این نشان می دهد دغدغه درستی است که بزرگان طراحی را هم همراه ما کرده است.» به گفته ناطقی، قباد شیوا طراح گرافیک و مریم مهدوی طراح لباس از دیگر میهمانان پنل پیشکسوتان هستند که تجربیات خود را در زمینه حل مشکلات حرفه ای و تعامل کارفرمایان با جوان ترها به اشتراک خواهند گذاشت. 

 فرهنگ سازی جایگزین قانون گذاری
در ادامه، امیرحسین ناطقی در تشریح برنامه های سومین همایش من طراحم و میهمانان و سخنرانان این همایش را این گونه معرفی کرد: «نقدی که سال گذشته به همایش وارد شد این بود که ما یک طرفه به قاضی رفته و تمام مشکلات را از جانب کارفرما دیده ایم. به همین منظور در این همایش برای حل این موضوع، شهرزاد اسفرجانی، مشاور خلاق ارتباطات به نحوه ارائه و دفاع از طرح و فنون مذاکره خواهد پرداخت، ایمان مقصودی از طراحان موفق کشور و طراح صنعتی مقیم امریکا از تجربیات فعالیت حرفه ای خارج از ایران و راهکارهایی که برای حل این دغدغه ها در آنجا وجود دارد سخن خواهد گفت، محمدجعفر نعناکار، حقوق دانی که الگوی استاندارد قرارداد طراحی را تدوین کرده بود، روند اداری مراحل ثبت طرح را برای حل معضل کپی رایت آموزش خواهد داد. بهرام عظیمی انیماتور،فرزاد ادیبی معمار و هومن بالازاده از دیگر میهمانان این برنامه خواهند بود. ناطقی افزود: می خواهیم به طراحان کمک کنیم خودشان و فرصت هایشان را بهتر بشناسند.
در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران، بیدی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت فعالیت های کمپین «من طراحم» با فعالیت های انجمن های صنفی طراحان، نظیر انجمن صنفی گرافیک، گفت: «به هیچ وجه قرار نیست صنفی نگاه کنیم. فعالیت ما فراصنفی است و نگاه مان فرهنگ سازی است نه قانون گذاری. سازوکارهای قضایی، متناسب با پروژه های کوچک و متوسط طراحی نیست و دستگاه قضا به این پروژه ها نگاه تخصصی ندارد، به همین دلیل دنبال یک راه جایگزین هستیم که کار به آنجا کشیده نشود. درست است که مشکلات حقوقی خلأهای قانونی بسیاری وجود دارد و زمانی که مسائل طراحی به حوزه های قضایی ارجاع داده می شود با بلاتکلیفی روبرو می شود، اما هدف گذاری ما حوزه فرهنگ است. با همین نواقص قانونی موجود، پتانسیل هایی وجود دارد که به دلیل ناآگاهی عمومی، به آن ها توجه نمی شود. نگاه ما این طور نیست که به اعضا بعد از عضویت در این کمپین چه می دهیم، چرا که خود اعضا کمپین را شکل داده اند و از ابتدا نگاه از پایین به بالا بوده است نه برعکس. ما آمده ایم که در حوزه آموزشی و انگیزشی، به واسطه اشتراک تجربه بزرگان طراحی در زمینه شغلی فعالیتی را انجام دهیم. ناطقی هم در این زمینه افزود: «مجموعه و کمپین ما، به عنوان یک نهاد مدنی این کار را انجام می دهد و هر مجموعه خصوصی دیگری که حاضر است کمپین را مدیریت کند و ادامه دهد، با کمال میل می پذیریم که این پروژه را به آن ها بسپریم، مشروط بر حفظ شفافیت مالی. ما تاکنون بحث تجاری را مدنظر نداشته ایم و اگر پلتفرم تجاری به کار ببریم، قطعا درآمد آن صرف خود کمپین و گسترش نفوذ آن خواهد شد. حتی ما به عنوان یک شرکت تبلیغاتی گاهی محکوم می شویم که کاری به نفع طراحان انجام می دهیم. اما اگر این شناخت در جامعه بوجود بیاید، همه سود خواهند برد.»
درپایان این نشست، بیدی از حامیان من طراحم تشکر کرد و گفت «وقتی یک کمپین مردمی و مستقل می خواهد در سطح کیفی قابل قبول و بدون گرفتن بودجه ای از نهادهای دولتی فعالیت کند، طبعا باید قسمتی از کار را اسپانسرها برعهده بگیرند و تا الان اعضای کمپین، داوطلبان و افراد عادی به کمک ما آمده اند و با اینکه شرکت های بزرگ دست رد به سینه ما زدند، استارتاپ ها ما را همراهی کردند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :