آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 251533
تاریخ انتشار : 5 دی 1397 10:49
تعداد بازدید : 725

توقف پروژه جویشگرهای بومی در سازمان فناوری اطلاعات

مدیر آموزش و همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه ICT درباره وضعیت موتورجست وجوهای بومی گفت: باوجود سیاست گذاری مرکز ملی فضای مجازی و حمایت پژوهشگاه، جویشگرها نتوانستد محتوای سازمان ها را بگیرند تا مزیت رقابتی پیدا کنند و در فاز دوم از 2 جویشگر حمایت محتوایی می شود.
undefined
فارس- علیرضا یاری مدیر سابق پروژه موتور جستجوهای بومی درباره آخرین وضعیت جستجوگرهای بومی، گفت: این پروژه از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خارج شد و برای ادامه کار به سازمان فناوری اطلاعات ایران رفت.
وی ادامه داد: طبق اطلاعاتی که دارم پس از این انتقال دیگر فعالیت خاصی در این باره شکل نگرفته البته این موضوع جزو مسایل روز است.
پروژه موتور جست وجوهای بومی از  پژوهشگاه ICT خارج شد و به سازمان فناوری اطلاعات ایران رفته است که دیگر فعالیت خاصی انجام نشده است؛ اما با توجه به اینکه یکی از ضعف های اصلی جست وجوگرهای بومی نبود محتوای بومی بود اخیرا مرکز ملی فضای مجازی در فکر حمایت محتوایی از پارسی جو و یوز است.
یاری افزود: چند روز پیش در معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار شد این موضوع را تعیین تکلیف کنند که چگونه موتور جستجوهای بومی را حمایت محتوایی کنیم. زیرا یکی از نقاط ضعف جستجوگرهای بومی این بود که نتوانستند محتوای بومی را از سازمان ها بگیرند.
مدیر سابق پروژه موتور جستجوهای بومی ادامه داد: با وجود حمایت های ما و اینکه تصور می کردیم سیاست گذاری مرکز ملی فضای مجازی باعث می شود به راحتی محتوای بومی را از سازمان ها بگیرند و نسبت به رقبای خارجی ارجحیت پیدا کنند؛ اما این اتفاق رخ نداد و در این جلسه در مرکز ملی مطرح شد که قرار است این مرکز تدبیری داشته باشد که چگونه می توان از 2 جویشگر بومی پارسی جو و یوز حمایت محتوایی کرد که مزیت رقابتی برای آنها ایجاد شود.
وی تاکید کرد: اینکه سازمان ها به سمت جویشگر بومی بروند واقعاً شدنی است؛ سازمان های داخلی در زیرساخت و پایه شبکه خود پارسی جو را به صورت پیش فرض دارند و ناراضی نیستند، استفاده می کنند و خوب جواب می دهد، در کنار آن گوگل را نیز دارند و اگر مقاله ای را بخواهند جستجو کنند سراغ گوگل می روند؛ سیاست گذاری انجام شده در مرکز ملی فضای مجازی نیز درباره اولویت دهی به استفاده از موتور جست وجوی بومی بود نه اجبار؛ مانند فرهنگ سازی درباره اینکه اگر می خواهیم محصولی بخریم ترجیح مان این باشد که محصول بومی بخریم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :