فناوران- گزارش نهایی کمیته دیجتال، فرهنگ، رسانه و ورزش اتحادیه اروپا حاکی از تحقیقات ۱۸ ماهه بازرسان اروپایی روی فیسبوک و شرکتهای دیگر رسانههای اجتماعی در زمینه نشر اخبار جعلی و غلط دارد. در این سند 108 صفحهای، قانونگذاران خواستار ایجاد قانونگذاری مستقل یک قانون اجباری برای سایتهای رسانههای اجتماعی شده که در صورت نقش آن، این شرکتها متحمل جریمههای هنگفتی خواهند شد.
در این گزارش همچنین آمده است: شرکتهایی مثل فیسبوک نباید اجازه داشته باشند که همانند «گانگسترهای دیجیتال» هر طور که میخواهند در دنیای آنلاین رفتار کنند. آنها باید تحت لوای قانون رفتار کنند.
جنگ اتحادیه با مارک زوکربرگ
این کمیته مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیسبوک را به دلیل اینکه از دادن شهادت در مقابل قانونگذاران سرباز زده است، به تحقیر کردن پارلمان اروپا متهم کرد. زوکربرگ در سال گذشته در مقابل قانونگذاران اروپا حاضر شد تا به سوالات آنها در مورد شیوههای جمعآوری اطلاعات کاربران توضیح دهد، اما او به جای اینکه خودش شهادت دهد، نمایندگان دیگر این شرکت را برای این کار به بریتانیا فرستاد.
در جریان این نشست، مارک زوکربرگ توسط اتحادیه اروپا در خصوص مداخلاتش در انتخابات و دادهکاوی اطلاعات مخاطبان مورد پرسش قرار گرفت و پس از گوش دادن به یک ساعت پرسشهای اعضای پارلمان اتحادیه اروپا، زوکربرگ در انتها پاسخهایی را ارائه داد، ولی به جای پاسخ تک تک به سوالات، همه آنها را در عرض 25 دقیقه جواب داد و در نتیجه به جزئیات نپرداخت.
در همین راستا و در جریان جلسه نیز گای واروفستات، یک سیاستمدار بلژیکی، گفت: من از شما خواسته بودم که 6 سوال اصلی را جواب دهید اما پاسخ ندادید. زوکربرگ نیز وعده داد که در چند روز آینده به آنها پاسخ خواهد داد، ولی در نهایت نمایندگانش را برای این کار فرستاد.
آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا نیز گفت: مسایل مرتبط با رسوایی فیسبوک نشان دهنده حمله به ارزشهای اساسی ما است. ما باید از این امر جلوگیری کنیم.
از دیگر موارد مهم مورد توجه در جلسه این بود که فیسبوک از سه سال پیش در مورد کمبریج آنالیتیکا میدانسته، اما اخیرا اعلام کرده که این شرکت دسترسی به اطلاعات کاربران را به دست آورده است. موضوع مهم دیگر اشاره به فراگیر شدن جمعآوری اطلاعات فیسبوک است و البته نگرانی سوم نیز درمورد آزادی بیان بود که اجازه پخش تبلیغاتی مثل احزاب نازی و تندرو را به کاربران میداد.
در همین راستا دامیان کالینز، رئیس کمیته دیجتال، فرهنگ، رسانه و ورزش اروپا در وبسایت این کمیته نوشت: مارک زوکربرگ به طور مداوم نمیتواند سطوح رهبری و مسوولیتپذیری شخصی را که در بالاترین سطح یکی از بزرگترین شرکتهای بزرگ دنیا قرار دارد، نشان دهد.
فیسبوک در بیانیهای ادعا کرد که مشارکت قابل توجهی در این تحقیق و تفحصها داشته و با تاکید بر اینکه از قانون حفظ حریم خصوصی حمایت کرده است، گفت: بیش از 700 سوال را با کمک چهار مدیر ارشد خود و ارایه مدارک لازم جواب خواهد داد. کریم پالانت؛ مدیر سیاست عمومی اتحادیه اروپا در فیسبوک در این زمینه گفت: از آنجا که تاکنون اقدامات بسیاری در زمینه حمایت از حریم خصوصی انجام دادهایم، ما دیگر همان شرکت یک سال پیش نیستیم.
گزارش کمیته دیجتال، فرهنگ، رسانه و ورزش اتحادیه اروپا که بر اساس یافتههای اولیه منتشر شده در ماه ژوئیه نوشته شده، خواستار نظارت بیشتر بر شرکتهای رسانههای اجتماعی و همچنین افزایش مقررات و بررسیهای بیشتر شرکتهای بزرگ فناوری شده است. با این حال، بخش عمدهای از گزارش اخیر این کمیته که روز دوشنبه منتشر شده، روی شیوههای جمعآوری دادهها توسط فیسبوک و همچنین نحوه بهرهبرداری کمبریج آنالتیکا از اطلاعات میلیونها کاربر شخصی فیسبوک متمرکز شده است.
فاش شدن رسواییهای دیگر فیسبوک
قانونگذاران همچنین روز دوشنبه ایمیلهای جدید داخلی فیسبوک را منتشر کردند که مربوط به یک پرونده حقوقی در کالیفرنیا میان فیسبوک و توسعه دهنده نرمافزار Six4Three است. بخشی از ایمیلهایی که در ماه دسامبر توسط این کمیته منتشر شد، نشان داد که فیسبوک به شرکتها اجازه دسترسی ویژه به اطلاعات شخصی کاربران خود داده است. در آن زمان، فیسبوک اعلام کرد که بخشهای مهم این اسناد حذف شده و تنها «یک طرف داستان» را نشان میدهد.
قانونگذاران در این راستا اعلام کردند که شواهدی از فیسبوک یافتهاند که نشان میدهد این شرکت در انتقال اطلاعات به برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن، حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است. این گزارش حاکی از آن است که هم کمیته حمایت از دادهها و هم مقامات ضدرقابت اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیق و تفحص بیشتر فیسبوک در این موارد هستند.
قانونگذاران در این مورد میگوید: شواهد گواه آن است که فیسبوک به صورت عمد و آگاهانه هم قوانین حمایت از حریم خصوص و هم قوانین ضدرقابتی را نقض کرده است.
این گزارش با استناد به یافتههای گزارش مستقل دولتی اروپا که هفته گذشته منتشر شد، خواستار تحقیقات ضد انحصاری در شرکتهای جستجوی اینترنتی و رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک و گوگل در راستای تسلط آنها در تبلیغات آنلاین شد.
این کمیته همچنین از «اصول اخلاقی» حمایت کرد که توسط یک دستگاه قانونگذاری مستقل تحت نظارت قرار میگیرد و شباهت زیادی به Ofcom دارد که قوانین اخلاق را در اروپا تنظیم میکند. این دستگاه شرکتهای رسانههای اجتماعی را مجاب به حذف محتوای مضر از پلتفرم خود یا تعیین جریمههای سنگین در صورت نقض قوانین میکند.