نصر تهران - مهرداد سیجانی افزود: نکته مهمیکه درباره کسب و کار ما وجود دارد این است که ما همواره نو میشویم و هر روز با تغییر مواجهایم که پیامدهای حقوقی و نوآوریهای پی در پی باعث ایجاد تضادهای فرهنگی و حقوقی میشود. برای همین باید دایما برای مشکلات حقوقی و قانونهایی که گاهی هنوز به وجود نیامدهاند چاره اندیشی کنیم. وی تصریح کرد: مشکلی که در حوزه کاری ما وجود دارد این است که افراد زیادی بدون داشتن صلاحیت لازم مدعی ارایه خدماتی هستند که از عهده آنها خارج است و چون اکثر کارفرمایان به جزییات کار مسلط نیستند، این مساله میتواند کار صنف ما را به خطر بیاندازد زیرا خدماتی که توسط این افراد ارایه میشود کیفیت کافی را ندارند. از همین رو تلاش میکنیم در کنار ارایه تعرفه، استانداردی هم برای کیفیت خدمات تعریف کنیم.
سیجانی توضیح داد: در حال حاضر این کمیسیون روی ساماندهی بخش میزبانی وب و دامنه تمرکز کرده اما این به معنی نیست که سایر بخشها مغفول ماندهاند.
وی گفت: قرار است در این حوزه یک مدل استخراج شود و به میثاق نامهای بیانجامد که در امور دیگر هم قابل استفاده باشد. اعضای این کمیسیون توافق کردهاند که با احتراز از پراکندگی، یک استاندارد ملی برای حوزه میزبانی وب و دامنه ارایه کنند و از سوی دیگر میزانی برای کف کیفی خدمات و محصولات تعریف کنند تا خدماتی که شرکتهای مختلف ارایه میکنند در حد و اندازه نام این حوزه خدمات باشد.
سیجانی اضافه کرد: باید تعریف کنیم که شرکتها و ارایه کنندگان خدمات میزبانی وب و دامنه باید چه داشته باشند و چه نداشته باشند که بتوانند خود را مدعی میزبانی بدانند. برای ما بسیار حیاتی است که فعالان این حوزه بتوانند به برند سایر شرکتها هم کمک کنند. اگر هرکسی بدون پشتوانه مالی، تجریه و دانش کافی وارد بازار شود اعتبار کل حوزه را خدشهدار میکند. کسانی که به عنوان سرویسدهنده به مشتری خدمات میدهند باید صلاحیت کافی داشته باشند.
رییس کمیسیون خدمات فضای مجازی افزود: ارایهکنندگان خدمات میزبانی وب با زندگی مردم و اطلاعات خصوصیشان سروکار دارند و حفاظت از این اطلاعات اهمیت زیادی دارد.
وی همچنین در مورد تعرفه نیز گفت: دیدگاه حوزه کمیسیون فضای مجازی در این باره کمی متفاوت است. این کمیسیون با موضوع تعرفه میزبانی وب به صورت یک بسته تعرفهای برخورد میکند. اما برای اینکه تعرفه درست و دقیق طراحی شود باید در ابتدا استانداردها به دست بیایند تا سطح کیفیت خدمات با تعرفه پیشنهادی تناسب داشته باشد.
سیجانی اضافه کرد: هرچند که ممکن است بسیاری با این دیدگاه مخالفت کنند اما ما فکر میکنیم اشخاص حق گرفتن کار ندارند. ارایه خدمات UI و UX به طور پیش فرض، از نظر ما باید توسط کسانی انجام شود که عضو شاخه شرکتها هستند. از دید ما یک شخص یا مشاور نمیتواند مشاوره، طراحی، اجرا و پشتیبانی و گارانتی و غیره را همزمان ارایه بدهد، بنابراین افرادی که با این ادعا وارد بازار میشوند تنها هزینه بینتیجه به مردم تحمیل میکنند و اعتبار دیگران را هم با مشکل مواجه میکنند. وظیفه ما صیانت از اعتبار و آبروی شرکتهایی است که همه هزینهها را به طور قانونی و درست پرداخت میکنند و خدمات مناسب تحویل مشتری میدهند.
سیجانی تصریح کرد: افرادی که با تبلیغات کاذب و دروغین از بیاطلاعی مردم استفاده میکنند سهم بزرگی از بازار ندارند. اما از نظر فرهنگی آسیب زیادی به این صنعت زدهاند. این کار باعث شده خدماتی که هزینه و زحمات زیادی برای شرکتها دارد، از نظر مردمی که آگهیهای کاذب را همه جا دیدهاند بیارزش باشد. تجربه مواجهه کاربران و مشتریان با خدمات بی کیفیت باعث میشود تمام شرکتها به یک چشم دیده شوند.
رییس کمیسیون خدمات فضای مجازی معتقد است که این کمیسیون و سازمان باید تلاش کنند هم از مشترک حمایت کنند تا بتواند در همه حوزهها خدمات مطلوب و معقول دریافت کند و اگر چنین نشد بتواند حق خود را از سرویس دهنده بگیرد. از سوی دیگر باید از شرکتها حمایت شود تا امکان ارایه سرویس خوب را در برابر عده زیادی که کارشان کلاهبرداری و ارایه خدمات نا مطلوب است، داشته باشند.