آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 253864
تاریخ انتشار : 8 اسفند 1397 12:49
تعداد بازدید : 3267

محمدرضا طلایی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار:

فاوا در اتاق صدای رساتری پیدا می کند

محمد رضا طلایی، متولد سال 1351 و دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی است که با تاسیس شرکت مهر ارقام رایانه در سال 1377 فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و تولید محتوا را آغاز کرد. وی در ابتدای دهه هشتاد با تاسیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران فعالیت تشکلی خود را آغاز کرد و همکاری تنگاتنگ با اتاق بازرگانی ایران را توسعه داد. طلایی همچنین عضویت در هیات نمایندگان دوره های ششم، هفتم و هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ریاست کمیسیون فاوا و اقتصاد رسانه اتاق ایران، ریاست هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال، عضویت در هیات مدیره و خزانه دار کنفدراسیون صادرات ایران و بازرس اتاق مشترک ایران و اسپانیا را در کارنامه خود دارد. با طلایی که در قالب ائتلاف برای فردا نامزد انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران شده است، گفت وگویی کرده ایم که در ادامه می خوانید.
undefined
 فعالیت‌های صنفی و تشکلی خود را از کی و به چه شکل آغاز کردید؟
در سال 1380 با تاسیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار، کار تشکلی را آغاز کردم که در آن زمان یکی در کنار سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات رایانه‌ای و سندیکای صنعت مخابرات، یکی از سه تشکلی بود که زیرمجموعه اتاق بازرگانی فعالیت می‌کرد. در این میان بنده و آقای شنتیایی حضور پررنگ‌تری در اتاق داشتیم که در ابتدای دور ششم هیات نمایندگان، تاسیس کمیسیون فاوا را پیشنهاد دادیم. در آن زمان تعداد فعالان فاوا در اتاق بازرگانی کم بود تا جایی که برای رعایت مقررات، حتی هیات رییسه اتاق عضو این کمیسیون شدند. اما این سنگ‌بنایی شد که رفته رفته در دوره‌های هفتم و هشتم این کمیسیون تقویت شد و جایگاه خود را به عنوان یکی از کمیسیون‌های مطرح تثبیت کرد و موجب شد که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، در حوزه فاوا نیز مورد شناسایی قرار بگیرد و مسوولان در سه قوه نیز پذیرفتند که می‌توان مسایل مبتلابه فاوا در این این کمیسیون و ذیل اتاق بازرگانی نیز طرح و بررسی کرد.
در این دوره، تشکل‌ها را نیز ترغیب کردیم که به صورت تخصصی در اتاق به ثبت برسند تاجایی که امروز تعداد تشکل‌های تخصصی فاوا در اتاق بازرگانی به ده تشکل رسیده است. هم زمان با تشکل‌ها، سعی کردیم که اتاق را به عنوان خانه فعالان اقتصادی به فعالان صنعت فاوا نیز معرفی کنیم تا وزن فاوا در میان اعضای اتاق بالاتر برود. در کنار اینها در اتاق‌های مشترک مثل ایران و افغانستان و ایران و اسپانیا نیز حضور یافتم و تلاش کردم که در بخش‌های مختلف مثل کنفدراسیون صادرات مشکلات صادرات نرم افزار را هم در این پلتفرم روشن کنیم. مجموع این تلاش‌ها موجب شده که در دور نهم انتخابات هیات نمایندگان تهران، تعداد نامزدهای بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات به طرز چشم‌گیری افزایش بیابد. البته هنوز از نامزدهای صنف فاوا در انتخابات اتاق‌های شهرستان‌ها اطلاعی ندارم و امیدوارم در هیات نمایندگان صندلی‌های بیشتری به حوزه فناوری اطلاعات برسد تا ما در کنار سایر رشته‌ها نشان بدهیم که فاوا موتور محرکه اقتصاد ملی است. 
 تاثیر و نتیجه حضور فعالان حوزه فاوا را در این انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی شناخته می‌شود و بر اساس قانون، مشاور سه قوه و خانه فعالان بخش خصوصی است. به همین دلیل هیچ رشته تجاری و اقتصادی را در کشور نمی‌بینید که در اتاق حضور نداشته باشد. به بیانی می‌توان گفت از زباله تا طلا و نفت همه بخش‌های اقتصاد در اتاق بازرگانی حاضرند. ما نیز در تمامی این سال‌ها سعی  کردیم نشان بدهیم که جای فعالان آی‌سی‌تی، کسب‌وکارهای دانش بنیان و کسب‌وکارهای نوین در این میان خالی است و در این زمینه تا حدودی هم بوده‌ایم.
به عقیده من، اگر بخواهیم موانع و مشکلات صنعت فاوا شناسایی و راهکارهای کارشناسانه حل این موانع و مشکلات به گوش سیاست‌گذاران برسد، باید این مسایل در جایگاه درست مطرح شود که جایی نیست مگر اتاق بازرگانی.
از سوی دیگر، یکی از مشکلات همیشگی صنعت فناوری اطلاعات، کمبود سرمایه بوده است. اما برای جذب سرمایه، این صنعت باید بتواند توانمندی‌های خود را به خوبی برای تمامی دست‌اندرکاران اقتصاد عرضه و معرفی بکند. به این منظور نیز اتاق بازرگانی بهترین پلتفرم کشور است که دسترسی به تمامی فعالان اقتصاد را زیر یک سقف ممکن می‌کند. 
صنعت ما نیاز به پول و سرمایه و تجربه تجاری دارد. فعالان حوزه ما عمدتا از قشر جوان و متخصصند و باید امکان معرفی پتانسیل‌های‌شان را داشته باشند. از سویی اتاق بازرگانی محل تلاقی پول، تجربه تجاری و نوآوری است و در کنار هم قرار گرفتن این سه ضلع، منتهی به قله مخروط توسعه  اقتصادی می‌شود.
در یک کلام باید گفت هیچ صنعتی نمی‌تواند جدا از اتاق و بدون تعامل با سایر بخش‌های خصوصی به اهداف توسعه‌ای‌اش دست بیابد و رشد اقتصادی در حوزه IT، منوط به حضور فعالان فناوری اطلاعات  در کنار سایر بخش‌ها و تحت لوای اتاق بازرگانی است.
گذشته از تاثیر مثبتی که حضور در اتاق بازرگانی برای فاوا دارد، موضوع دیگر، اثر متقابلی است که فاوا بر سایر صنایع می‌گذارد.
ما در دوره هشتم هیات نمایندگان و در قالب کمیسیون فاوا و رسانه اتاق، موضوع نقش ICT در اقتصاد را مطرح کردیم تا به سایر صنایع نشان دهیم که از طریق فاوا می‌توانند به اهدافی همچون کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، رشد تولید، کاهش هزینه‌های بازاریابی و معرفی ساده‌تر پتانسیل‌های تولیدی خود به دنیا دست بیابند.
معرفی این توانمندی‌های صنعت فاوا به سایر صنایع می‌تواند به جذب سرمایه‌های سرگردان به سوی این صنعت کمک کند؛ سرمایه‌هایی که هر از گاهی سر از بازار طلا، خودرو، ارز و ساختمان در می‌آورد، می‌توان موتور محرک صنعت فاوا باشد و باید از این فرصت استفاده کرد.
 در دوره قبل چقدر در دستیابی به این اهداف موفق بودید؟
در دوره هشتم همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت فاوا را با حضور 23 شرکت از 13 کشور برگزار کردیم که در این همایش تمامی تشکل‌های اقتصادی زیر مجموعه اتاق بازرگانی و نمایندگان وزارت‌خانه‌های مختلف دعوت بودند و حضور داشتند. به نظرم همین همایش اقدام مثبتی در جهت توانمندی‌های صنعت فاوای کشور بود. علاوه بر این همایش‌ها و نشست‌های متعددی برای حضور استارتاپ ها در اتاق داشتیم که همین موضوع نشان می‌دهد که اتاق اهمیت کسب‌وکارهای نوین را درک کرده و فضا را باز کرده که تعداد بیشتری از این فعالان را در انتخابات داشته باشیم. به این ترتیب معتقدم که تثبیت جایگاه کسب‌وکارهای نو و فاوا در اتاق بازرگانی که حاصل 20 سال کار همه تشکل‌های مربوطه در اتاق است، دستاوردی است که ثمره‌اش امروز به چشم می‌آید.
 چرا ائتلاف برای فردا را برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی تهران انتخاب کردید؟
پایه ائتلاف برای فردا در دوره هشتم انتخابات اتاق گذاشته شد و با یک پیروزی چشمگیر عمده اعضای این ائتلاف با رای اعضا انتخاب شدند. این گروه در چهار سال  گذشته دستاوردها و نوآوری‌های متعددی داشت و در این دوره اتاق بازرگانی تهران نشان داد که از حوزه فاوا حمایت ویژه‌ای می‌کند. برای مثال در چهار سال گذشته، دو دوره استارتاپ‌های ایرانی با حمایت اتاق تهران در نمایشگاه جیتکس حضور یافتند. 
ائتلاف برای فردا اجماعی در تمامی بخش‌ها به وجود آورده و اتفاقا در این دوره 7 نفر از حوزه آی‌سی‌تی در لیست 40 نفره این ائتلاف قرار گرفته‌اند. این که فعالان فاوا به طور گسترده در انتخابات اتاق حاضر شوند یکی از آرزوهای سال‌های پیش ما بود که الان به لطف ائتلاف برای فردا محقق شده است. این نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران این ائتلاف آینده اتاق را در توجه به کسب‌وکارهای نوین می‌دانند که موضوع مسرت‌بخشی است.
فعالان حوزه آی‌سی‌تی نیز با مشاهده انسجام و هم‌افزایی موجود در ائتلاف برای فردا جذب این گروه شده‌اند و اهداف و چشم‌انداز آن را با تلقی خود از آینده اقتصاد هم‌راستا می‌بینند. بنابراین تمایل به حضور در این ائتلاف برای صاحبان کسب‌وکارهای نوین، دانش‌بنیان و فاوا گسترده بوده است.
 در صورت راه‌یافتن به هیات نمایندگان اتاق تهران چه برنامه‌ها و چشم‌اندازی را مدنظر خواهید داشت؟
هدف اصلی شناسایی و موانع و مشکلات بخش با دعوت به همکاری تمامی فعالان و تشکل‌های فاوا و تلاش برای رفع این موانع و مشکلات خواهد بود. ضمن اینکه ما هنوز در زمینه جذب اعضا از صنف فاوا چندان موفق نبوده‌ایم. بنابراین باید تلاش کنیم با جذب حداکثری شرکت‌ها وزن فاوا را در خانه فعالان اقتصاد کشور افزایش دهیم. 
امیدواریم با کمک اتاق در دوره 4 ساله آینده شاهد رشد و بالندگی و بلوغ توسعه‌ای صنعت فاوا باشیم به نحوی که که شانه به شانه سایر رشته‌ها گام برداریم. 
 سخن پایانی
از همه دارندگان کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق تهران دعوت می‌کنم که در انتخابات حضور پیدا کنند و به همه اعضای ائتلاف برای فردا رای بدهند و در نظر داشته باشند که راهیابی کامل ائتلاف به اتاق تهران کمک می‌کند که تفکر و برنامه‌های جمعی این ائتلاف به ثمر بنشیند و در پایان دوره، موفقیت حداکثری در دستیابی به اهداف حاصل شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :