رییس مرکز راهبردی فناوریهای همگرا:
سبد محصول توسعه دهندگان کسب وکار های همگرا تکمیل شد
رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه سبد محصول و رقابت پذیری توسعه دهندگان کسب وکار های همگرا را از اقدامات مهم این مرکز دانست تا به زودی شاهد رونق کسب و کارها در این حوزه
باشیم.
معاونت علمی - محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوریهای همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیتهای این مرکز در سال 97 را در چند بخش طبقه بندی کرد و گفت: محصولات جدید عموما حاصل همگرایی چند فناوری است و برنامهریزی به منظور توسعه و تولید چنین محصولاتی به هماهنگی و اقدام مشترک ستادهای توسعه فناوری دخیل نیاز دارد. گاه توجه به نقاط همگرایی فناوریها و لزوم همکاری برای توسعه آنها از چشم ستادها مغفول میماند و گاه نیز اقدامات موازی دیده میشود. اما روشن است که بدون حضور مشترک ستادها نمیتوان در حوزه همگرایی موفق شد.
سلطانی ادامه داد: رسالت محوری مرکز راهبردی فناوریهای همگرا معاونت علمی توسعه کسبوکارهای مبتنی بر فناوریهای همگرا است. این مرکز با همسوکردن و اتصال فعالیتهای ستادها در نقاط همگرایی فناوریها که همافزایی اقدامات ستادها را به دنبال دارد و با اتخاذ رویکرد توجه به زنجیره ارزش توسعه کسب وکار حول هر فناوری، برای تکمیل این زنجیرهها در داخل کشور تلاش میکند.
به گفته وی، بر این اساس مرکز اقدامات خود را در چهار برنامه اصلی گنجانده است که شامل رصد فناوریهای همگرا، توانمندیها و تقاضاها و تعریف مأموریتهای توسعه محصولات همگرا، توسعه زنجیرههای ارزش محصولات همگرا، توسعه بازار محصولات همگرا و توسعه سبد محصول و رقابتپذیری توسعهدهندگان کسبوکارهای همگرا میشود.
سلطانی به اقدامات انجام شده در تعدادی از نقاط همگرایی پرداخت و گفت: پس از شناسایی نقاط همگرایی و انجام مطالعات اولیه، برخی از نقاط با توجه به توانمندیهای موجود در کشور به عنوان نقاط تمرکز فعالیتهای مرکز همگرا مشخص شدهاند. هدف اصلی فعالیتها در این نقاط، توسعه محصولات مشخص با توجه به نیازها و توانمندیهای موجود در کشور و بههمرسانی متقاضی، فناور و توسعهدهنده کسبوکار است. علاوه بر این، چنانچه به اقداماتی در زمینه هماهنگسازی نهادهای درگیر، تنظیم مقررات، طراحی راهبرد یا جلب سرمایهگذاری نیاز وجود داشته اقدامات لازم انجام شده است.
وی برنامههای حوزه نسل جدید توالییابی این مرکز را یکی از اقدامات در نقاط همگرایی دانست و گفت: این مرکز فعالیتهای این حوزه را در سه بخش اصلی زنجیره ارزش NGS یعنی تولید داده، پایگاه داده و تحلیل داده انجام داد. شناسایی کسبوکارهای حول نسل جدید توالییابی، تهیه پیشنویس مصوبه دولت برای تنظیمگری و توسعه کسبوکارها، برگزاری مسابقه تحلیل دادههای NGS باهدف توسعه کسبوکارهای نوپا با حضور 45 شرکتکننده و رسیدن 10 تیم به مرحله پایانی مسابقه و بررسی شرایط حمایت از کسبوکارهای دادههای زیستی برخی اقدامات انجام شده در این حوزه است.