فناوران - شرکت ارتباطات سیار ایران روز گذشته در نامهای که به امضای ابوذر مهرمنش مدیرکل سرویسهای ارزش افزوده این شرکت رسیده است، اعطای جوایز در قالب قرعهکشی در خدمات ارزش افزوده را ممنوع کرد.
این در حالی است که قرعهکشی به عنوان موثرترین راه قانونی جذب مخاطب برای سرویسهای ارزش افزوده مطرح بوده و حتی ساخت برخی برنامههای تلویزیونی، که اکثرا کپی برنامههای معروف خارجی بوده و ستارههای سینما در آن حضور دارند، با توجیه تبلیغ و درآمدزایی از طریق سرویسهای ارزش افزوده ممکن شده است.
اما تکیه زیاد روی روش قرعهکشی و عدم ارایه محتوای مناسب در بسیاری از موارد سبب شد تا کارشناسان این روش جذب کاربر را مصداق برگزاری لاتاری در نظر بگیرند. در چنین فضایی همراهاول با ابتکار خود تصمیم گرفت به طور کامل جذب کاربر از طریق قرعهکشی را برای سرویسهای ارزش افزوده ممنوع کند.
جزییات نامه ممنوعیت
نامه ممنوعیت قرعهکشی برای سرویسهای خدمات ارزش افزوده هفدهم فروردین خطاب به شرکتهای تجمیع کننده خدمات یعنی پردیس اول کیش، همکاران راهپویان همتا (همراهوس)، پارس تلهپرومو، مبینوان و هوشمند اول بهشتی ارسال شده است.
در این نامه آمده است: «در راستای ارتقای کیفیت محصولات دیجیتال و افزایش کاربری سرویسها، به اطلاع میرساند از این تاریخ به بعد اعطای هر نوع جایزه در سرویسهای ارزش افزوده در قالب قرعهکشی ممنوع بوده و جوایز صرفا براساس فعالیت کاربران در سرویس اعطا میگردد.
همچنین با توجه به تعهد برخی سرویسها به مشترکان مبنی بر انجام قرعهکشی و اعطای جایزه به مشترک برنده که قبلا در تقویم قرعهکشیهای این ادارهکل تایید و ثبت شده است، آن سرویسها میتوانند قرعهکشی خود را در سررسی مقرر انجام و جایزه مشخص شده را به مشترک برنده اعطا کنند.
لذا در صورت مشاهده هر نوع تبلیغات دیجیتال، تلویزیونی، محیطی و... مبتنی بر قرعهکشی، مطابق شرایط و ضوابط با شرکت ارایه دهنده سرویس برخورد خواهد شد و علاوه بر قطع سرویس، غیرفعالسازی و بستانکاری مشترکان جذب شده از کمیپن، جریمه اعمال میشود».
سالمسازی فضای ارزش افزوده به قیمت کاهش احتمالی درآمد
مدیرکل سرویسهای ارزش افزوده همراهاول در گفتوگو با خبرنگار ما درباره تصمیم جدید این شرکت توضیح داد: ما از سال گذشته مجموعه کارهایی را برای سالمسازی فضای سرویسهای ارزش افزوده و توسعه کیفی محتوا آغاز کردیم و تاکنون تغییرات زیادی در این فضای رخ داده است.
ابوذر مهرمنش با بیان این که پیشتر جذب کاربر در یک سرویس صرفا با قرعهکشی و بدون ارایه محتوا ممنوع شده بود گفت: آن تصمیم سبب شد تا همراه با قرعهکشی، محتوای هر سرویس نیز معرفی شده و روی این بخش نیز کار شود. با این حال در فضای امروز خدمات ارزش افزوده تصمیم گرفتیم به طور کل جذب کاربر از طریق برگزاری قرعهکشی را ممنوع کنیم.
وی با بیان این که این کار با ابتکار همراهاول صورت گرفته است، در پاسخ به این سوال که آیا نگران رقابت با سایر اپراتورها که چنین ممنوعیتی را اعمال نکردهان نیستید گفت: به هر حال تاثیرات درآمدی برای ما دارد ولی در تلاشیم با سایر روشها و به ویژه توسعه پرداخت اپراتوری به سایر سرویسهای الکترونیکی، این کاهش احتمالی درآمد را جبران کنیم.
مهرمنش درباره سرویسهایی که هماکنون با مدل قرعهکشی در تلویزیون در حال تبلیغ هستند گفت: تعهد اکثر این سرویسها به پایان رسیده و قرعهکشی آنها انجام شده است و تنها چند سرویس دیگر باقی مانده که قرعهکشی آنها نیز اوایل تابستان است. در نتیجه هیچ سرویس جدیدی امکان استفاده از روش قرعهکشی را نخواهد داشت و به طور استثنا سرویسهایی که اکنون به مردم وعده قرعهکشی دادهاند، برای آن که حقالناس رعایت شود، اجازه دارند از این روش تا پایان این دوره استفاده کنند.
مدیرکل سرویسهای ارزش افزوده همراهاول درباره روش جایگزین با قرعهکشی نیز گفت: سرویسها میتوانند از مدلهای شبیه باشگاه وفاداری استفاده کنند. به این صورت که مثلا کاربر یک بازی را در سرویس انجام داده و موفق شود و براساس آن جایزه بگیرد. اما این جایزه باید به هرکسی که این موفقیت را به دست آورد تعلق بگیرد و دیگر بحث قرعهکشی در کار نیست.
قطع همکاری با متخلفان پرونده ارزش افزوده
مدیرکل خدمات ارزش افزوده همراهاول همچنین درباره پرونده تخلف 33 میلیارد تومانی ارزش افزوده که مهرماه سال گذشته اعلام شد توضیح داد: تمام پولها به مشترکان بازگشت و با شرکتهای متخلف قطع همکاری شد.
وی در پاسخ به این سوال که گفته میشود حجم تخلفات در بررسیهای بعدی از 33 میلیارد به 120 میلیارد تومان رسیده است گفت: حجم تخلف همان 33 میلیارد تومان بود. اما پس از آن که سرویسها متوقف شد، تا زمانی که ما مشغول بررسی وضعیت کاربران این سرویسها بودیم، سیستم بیلینگ همچنان به شارژ کاربران ادامه داد و این میزان شارژ به حدود 90 میلیارد تومان رسید که همه این موارد به مشترکان برگشت داده شد.
مهرمنش درباره وضعیت شکایت از شرکتهای متخلف نیز گفت: این شکایت از سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده و همچنان در جریان است. اما از سمت همراهاول با متخلفان قطع همکاری و مبلغ اخذ شده از مشترکان نیز بازگشت داده شد.
ادعای ایرانسل، خلاف از آب درآمد؟!
پس از ممنوعیت استفاده از روش قرعهکشی برای جذب مشترکان در سرویسهای ارزش افزوده از سوی همراهاول، ایرانسل نیز اعلام کرد پیشتر این ممنوعیت را برای سرویسهای ارزش افزودهاش اعمال کرده است.
ایرانسل در توییتر خود نوشت: «ايرانسل به منظور ارتقای تجربه مشتركان، از ابتدای دی ماه ٩٧، اجرای سرويسهای جديد ارزش افزوده خود بر پايه قرعهكشی و عضويت مشترکان در آنها را متوقف كرده و از هرگونه اقدامی كه در راستای حفظ حقوق مشتركان باشد استقبال میكند».
این توییت پس از آن منتشر شد که کاربران زیادی از ایرانسل پرسیدند که آیا ممنوعیت استفاده از روش قرعهکشی برای جذب مخاطب در سرویسهای ارزش افزوده را به مانند همراهاول اعمال میکند یا نه.
باقر صمدی مدیر کل بازاریابی ایرانسل نیز در پاسخ به خبرنگار فناوران در توییتر نوشت: «مبنای شرکت در سیاستگذاری و اجرای سرویسهای ارزش افزوده، مشارکت بیشتر مشترکین است و این سیاستگذاری در حوزههای مختلف شامل نحوه تسهیم درامد، نوع خدمات و ایضا عضویت بر اساس قرعه کشی رعایت میشود».
با این حال کاربران ایرانسل میگویند همچنان پیامکهای تبلیغاتی شرکت در قرعهکشی سرویسهای ارزش افزوده را پس از این تاریخ دریافت میکنند. عکسهای منتشر شده در این خبر نشان میدهد پس از دی ماه و حتی تا همین روز گذشته نیز تبلیغات مبتنی بر قرعهکشی در سرویسهای ایرانسل از جمله در مارکت چارخونه (که به طور مستقیم زیر نظر این اپراتور فعالیت میکند) ادامه داشته است.
همچنین برخی از شرکتهای فعال در حوزه ارزش افزوده همکار اپراتور دوم که نخواستند نامشان فاش شود، در پاسخ به خبرنگار ما اعلام کردند که تاکنون هیچ آییننامهای مبنی بر ممنوعیت این سرویسها دریافت نکردهاند.