ایرنا- بهروز حسن الفت افزود: پارسال برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی در خارج کشور، 50 درصد هزینههای غرفه داران تا سقف 20 میلیون تومان به شرکتکنندگان پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: شرکتهایی که توانستند مدارک و مستندات حضور در نمایشگاههای بینالمللی را برای سازمان توسعه تجارت بیاورند، یارانههای خود را دریافت کردند.حسن الفت بیان داشت: پرداخت یارانه یاد شده جزو سیاستهای سازمان توسعه تجارت است که امسال نیز ادامه خواهد داشت، اما درباره اعداد و ارقام نهایی آن تصمیمگیری نشده و باید در قالب بودجه، ابلاغ و تامین شود.
وی گفت: هر نمایشگاهی که برای امسال بتواند مجوز برگزاری از سازمان توسعه تجارت دریافت کند، مشمول دریافت این یارانه خواهد شد.
پیشتر «محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود: پارسال و در زمان تصویب مشوقهای صادراتی اعلام کردیم که تا سقف 20 میلیون تومان و 50 درصد هزینههای شرکتکنندگان در نمایشگاه خارجی پرداخت میشود، اما با افزایش نرخ ارز این اعداد رشد کردند در عین حال نمیتوانستیم خلاف مصوبه دولت عمل کرده و این 20 میلیون تومان را تغییر دهیم، اما برای سال 98 به دنبال اصلاح این اقدام هستیم.
استقبال از نمایشگاههای برون مرزی
این مسوول، عمده بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران برای برپایی نمایشگاهها را عراق، ترکیه، عمان، روسیه و ترکمنستان معرفی کرد و گفت: با سخت شدن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز، هزینههای حضور شرکتها در نمایشگاههای برون مرزی افزایش داشته، با این حال شاهد استقبال تشکلها و بخش خصوصی از استانها و مناطق مختلف هستیم.
وی بطور نمونه به برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی–صنعتی ایران از 29 اردیبهشت تا 31 خردادماه در بندر آستراخان روسیه پرداخت که از مجوز این سازمان برخوردار است و شرکتکنندگان در آن میتوانند از یارانه یاد شده استفاده کنند.
حسن الفت تاکید کرد: روسیه بازاری مهم برای جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به عزم مسوولان 2 کشور برای توسعه ارتباطات، برگزاری نمایشگاههای صنعتی و تجاری میتواند نقش بسیار موثری در تسهیل ارتباط بین تجار 2 کشور و همکاریهای متقابل باشد.
وی، برپایی نمایشگاههای برون مرزی بویژه در کشورهای هدف صادراتی را در راستای شعار «رونق تولید» امسال، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخشهای راهبردی برشمرد که محقق کننده اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب است.
لزوم تمرکز بر بازار همسایگان
در این پیوند، حسن مرتجی برگزارکننده نمایشگاه صنعت آستراخان به سخنان نوروزی رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که بازار همسایگان را بهترین بازارها برای کشورمان برشمردند.
وی یادآور شد: مقامهای روسی نیز بر تامین کالاهای مورد نیاز استانهای جنوب و جنوب غرب این کشور از ایران تاکید دارند.
این برگزارکننده نمایشگاههای بینالمللی گفت: تاکنون با بیش از 200 اتاق بازرگانی و اتحادیههای تجاری و صنعتی روسیه از 89 استان این کشور برای حضور در نمایشگاه مکاتبه شده و حتی در نظر داریم غرفه رایگان در اختیارشان قرار دهیم تا تجار روسیه بتوانند گفت وگوهای رو در رو (B 2B) با بازرگانان ایرانی داشته باشند و نیازمندیهای خود را بویژه در صنعت ساختمان و مواد غذایی از کشورمان تامین کنند.