آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 257941
تاریخ انتشار : 1 مرداد 1398 12:51
تعداد بازدید : 307

انتقاد تند معاون شهردار از شرایط نابرابر رقابت تاکسی‌های سنتی و اینترنتی

پور سید آقایی: تاکسی های اینترنتی پول و قدرت و رسانه دارند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شرایط نظارت بر مسافربرهای اینترنتی را تشریح کرد.
undefined
فناوران- محسن پور سید آقایی در نشست مسافربرهای اینترنتی که در پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با بیان این که معتقدیم باید نظارت روی مسافر برهای اینترنتی لحاظ شود گفت: مساله اصلی در بحث نظارت بر روی این سامانه این است که چه سازمانی باید بر آنها نظارت کند.
 چه کسی مسئول نظارت بر مسافربرهای اینترنتی است؟
وی با بیان این که برخی ها معتقدند که می بایست وزارت کشور و شهرداری ها که بنا به  قانون مسئولیتی در خصوص حمل و نقل درون شهری دارند روی این موضوع ورود کنند گفت: البته برخی ها نیز معتقدند که وزارت صنعت و اتحادیه ها می بایست  روی مساله نظارت مسافربرهای شخصی وارد شود اما مگر می شود نظارت به دست اتحادیه ای باشد که خودش راننده جذب کرده و قوانین را وضع می کند؟ و برخی کارشناسان نیز معتقدند که معاونت علمی ریاست جمهوری به دلیل حمایتش از استارتاپ ها باید روی نظارت این مسافر برهای اینترنتی وارد شده و برخی ها نیز معتقدند از آن جایی که این کسب و کار در فضای اینترنتی است باید وزارت ارتباطات ورود کند اما شخص وزیر ارتباطات معتقد است که این موضوع ربطی به آنها ندارد؛ در کل باید گفت که هنوز تفاهمی روی تعیین نهاد نظارت کننده نداریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که ایران و تهران به دلیل عدم توجه به قوانین و خلاءهای قانونی در خصوص فعالیت این گونه کسب و کارهای اینترنتی به بهشت  قانون گریزانی که از نظارت  فرار می کنند، تبدیل شده است گفت: رانندگان این مسافربرهای اینترنتی بیمه نیستند و چند سال بعد این رانندگان به افرادی پیر و فرسوده ای تبدیل می شوند که شرکتی که در آن مشغول به فعالیت بودند  هیچ گونه مسوولیت اجتماعی در قبال آنها قبول نمی کنند و آنها را پشتیبانی نمی کند.
وی با بیان این که در کشورهای دیگر نیز اجازه فعالیت آزادانه به این گونه کسب و کارهای اینترنتی  داده نمی شود گفت: کارشناسان معتقدند که شرکت های حمل و نقل دربستی اینترنتی راند اول رقابت را برنده شده اند و از آنجایی  که نظارت گریز هستند، باید سال ها تلاش کرد که آنها را به کانون برگرداند.
 تاکسی های اینترنتی هم باید معاینه فنی داشته باشند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که  ما چند خواسته مشخص از این شرکت های اینترنتی داریم گفت: مساله اصلی ما این است که این خودروها باید همانند تاکسی ها معاینه فنی داشته باشند چرا که  تاکسی هایی که کمتر از ۱۰ سال سن دارند می بایست سالی دو بار معاینه فنی دریافت کند و تاکسی های که بیش از ۱۰ سال دارند می بایست سالی چهار مرتبه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و این در حالی است که مسافربرهای اینترنتی از انجام هر گونه معاینه فنی خود را معاف می دارند.
پورسید آقایی گفت: ما در تاکسیرانی طی سال های اخیر شاهد اتفاقات خوبی بودیم چرا که عمر تاکسی ها کاهش پیدا کرد و کلاس خودرویی ارتقا یافت، اما حالا در این شرکت های اینترنتی خودروهای با عمر ۱۸ و ۲۰ سال تردد می کنند  و هر کسی با هر خودرویی می تواند در این شرکت ها فعال باشد.
 نقدی بر استفاده از «پراید» به عنوان تاکسی اینترنتی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که  فضای غیر رقابتی ایجاد شده اما مسوولان کشور به این بستر می نازند گفت: در تاکسیرانی فعالیت پراید ممنوع است و این تعداد خودروی پرایدی که باقی مانده در نوبت اسقاط هستند اما درصد زیادی از این خودروهای اینترنتی پراید هستند. پورسیدآقایی با بیان این که راننده  تاکسی برای بیمه اش باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند و اگر درآمدش از یک حدی بیشتر باشد باید مالیات بدهد اظهار کرد: اما رانندگان این مسافربرها چه؟ و این در حالی است که بیمه شخص ثالث در تاکسی ها به دلیل تردد بالایشان ۲۵ درصد گرانتر است اما این مسافربرهای اینترنتی بیمه معمولی هستند.
وی با بیان این که در تاکسی رسمی کشور در  حوزه استاندارد خودرو، معاینه فنی، سوخت، استانداردهای جذب راننده و غیره به بلوغ رسیده بودیم اما با این فعالیت مهار نشده مسافربرهای اینترنتی دچار چالش شده ایم افزود: این در حالی است که ما به آنها می گویم در یک بازه زمانی مشکلاتشان را یک به یک حل کنند.
 پدیده ماشین خوابی در تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  با بیان این که تهران بهشت بی قانونی است تصریح کرد: سال قبل به دعوت شهرداری مدیران دو شرکت مسافربری اینترنتی را دعوت کردیم و به آنها اعلام کردیم ما می خواهیم به آنها کمک کرده و فعالیت شان را آسان تر کنیم اما به شرطی که آنها روی خودروهایشان نظارت داشته باشند، اما فکر می کنید چه جوابی به ما دادند؟ آنها گفتند این افراد راننده هستند و  شرایطمان را تا حالا قبول نکردند.
 تخلف ۶۰ میلیاردی یک شرکت اینترنتی
وی با بیان این که یکی از شرکت های مسافربر اینترنتی ۶۰ میلیارد تومان تخلف عوارض دارد اما مسوولیت آن را قبول نکرده گفت: دادستانی حکم داده است که این خودروهای فعال می بایست معاینه فنی عادی داشته باشند.
پور سید آقایی با بیان این که این شرکت ها از مجموع خدمات شهر استفاده می کنند و صدها میلیون تومان درآمد دارند اظهار کرد:  معتقدیم که باید دو درصد درآمدشان را بابت عوارضی که به شهر وارد می کنند به شهر بدهند تا صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود که تاکنون قبول نکرده اند.
وی با بیان این که این شرکت های اینترنتی رسانه، پول  و قدرت دارند و با طرح مسایلی گوش مردم را پر می کنند که شهرداری می خواهد جیب من و شما را بزند گفت: شهرداری تهران سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه اتوبوس و ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو می دهد. آیا این دو درصد که حدود ۸۰ میلیارد تومان می شود رقم بالایی است؟.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  با بیان این که متاسفانه نظارت قیمتی نیز بر روی این شرکت ها نمی شود و دیدیم که در طول یک روز دامنه اختلاف قیمتهایشان را ۱۰۰ درصد بالا و پایین بردند گفت: این شرکت ها در بستر امکانات شهر تهران درآمدزایی می کنند و حالا مصاحبه می کند که شهرداری برای جبران کسری بودجه اش برای ما کیسه دوخته است.
 کارپینو متعلق به شهرداری نیست
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که لطفا این شایعه را پخش کنید که کارپینیو برای شهرداری است گفت: سهام، مدیر و  کارکنان کارپینو متعلق به شهرداری نیستند بلکه این شرکت خصوصی به مانند اسنپ و تپسی است که متعلق به بنیاد برکت و ستاد اجرای فرمان امام(ره) است اما از آن جایی که از تاکسیرانی مجوز گرفته تا از ناوگان تاکسیرانی استفاده کند، برخی به اشتباه می گویند برای تاکسیرانی است، اما ربطی به شهرداری ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد سرانجام تدوین آیین نامه برای مسافربرهای اینترنتی نیز گفت: براساس ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل، مدیریت بار و مسافر در داخل شهرها بر عهده شهرداری ها است و به استناد همین ماده، فعالیت این شرکت ها الان غیر قانونی است اما این ماده در حال اصلاح در کمیسیون زیر بنایی هیات دولت بود و نهایتا کمیسیون حمل و نقل رای داد که شرکت های حمل ونقل مجوز فعالیتشان را از اتحادیه خود بگیرند اما پروانه و جوازشان را از شهرداری ها بگیرند اما به دلیل برخی مخالفت ها و رفتار ها در دولت این مساله رای نیاورد.
وی افزود: در دولت یا باید همه قبول کند یا اگر مخالفی وجود دارد چیزی تصویب نمی شود که در این موضوع وزارت کشور و معاونت علمی ریاست جمهوری به جمع بندی نرسیده اند.
 می گویند شهرداری می خواهد جیب شما را بزند
پورسیدآقایی با بیان این که این استارتاپ ها بزرگ شدند و پول، امکانات، رسانه و لابی دارند و در صدد فضا سازی علیه شهرداری هستند گفت: روی نقطه تحریک مردم دست گذاشته و می گویند شهرداری می خواهد جیب شما را بزند اما این گونه نیست و آنها می بایست عوارضی که به شهر تحمیل می کند را بدهند. وی با بیان این که ما در مورد مسافربرهای اینترتی باید نظارت اعمال کنیم گفت: در مقابل گروهی به نام تاکسیرانی رسمی کشور وجود دارد که نظارت شدیدی بر روی آنها می شود که آنها نیز معتقدند چرا به روی مسافربرهای اینترنتی به مانند آنها نظارت می شود و این رفتار دو گانه سبب شده که آنها تحریم شوند و از ما و وزارت کشور درخواست کردند که تجمع قانونی برگزار کنند.
وی افزود: ۳۰۰ هزار تاکسی در کشور است و باید حاکمیت تصمیم درستی در مورد آنها بگیرد.
منبع: ایسنا 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :