آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 264082
تاریخ انتشار : 23 آذر 1398 11:26
تعداد بازدید : 3267

آمارهای دیجی کالا منتشر شد

از هر 4 ایرانی،یکی مشتری دیجی کالا است

شرکت دیجی کالا روز چهارشنبه گذشته در رویداد نیم دایره که از سوی روزنامه دنیای اقتصاد برگزار شد، به ارایه گزارشی آماری مربوط به نیم سال اول سال 1398 پرداخت که در دپارتمان هوش تجاری این شرکت تهیه شده است. از آنجا که دیجی کالا امروز بزرگ ترین خرده فروشی و بازارگاه (مارکت پلیس) آنلاین ایران است انتشار چنین آمارهای باارزشی می تواند تصویری از بازار خرده فروشی ایران به دست بدهد و عملا نشان دهد که رفتار خرید کاربر و مصرف کننده ایرانی در فضای آنلاین چگونه است. به همین دلیل انتشار مداوم و بررسی این گونه آمار و اطلاعات مفید ارزیابی می شود. در ادامه به گزارش نیم سال اول 98 دیجی کالا نگاهی می اندازیم.
undefined

 دیجی کالا در یک نگاه

undefined
حمید محمدی، هم بنیان گذار و مدیرعامل گروه دیجی کالا در رویداد نیم دایره، در ابتدا به بیان نکاتی کلی درباره فعالیت دیجی کالا پرداخت و گفت: دیجی کالا در سال ۱۳ ۸۵ با سرمایه اولیه بسیار محدود شروع به کار کرد و امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه است.  به گفته وی، شرکت های زیرمجموعه و سرویس های اصلی این گروه 14 مورد است. که در مرکز آنها بازارگاه دیجی کالا قرار دارد. در زیرشاخه فعالیت های بازرگانی این گروه، فروشگاه خرده فروشی آنلاین دیجی کالا، سوپرمارکت آنلاین (Digikala Fresh) و واحد تامین کالای بین المللی فعالیت می کند.
محمدی بخش دیگر فعالیت های این گروه را در زمینه خدمات محتوا و شامل فروشگاه کتاب الکترونیک وصوتی فیدیبو، سرویس های محتوایی Content Factory و مجله آنلاین DigikalaMag عنوان کرد و افزود: خدمات تبلیغات آنلاین و آفلاین، مرکز نوآوری دیجی کالا نکست و خدمات پرداخت دیجی پی از دیگر فعالیت ها و خدماتی است که در گروه دیجی کالا عرضه می شود.
وی افزود: با افتتاح مرکز پردازش کالا در تهران هم اکنون گروه دیجی کالا بزرگترین مرکز پردازش کالا را در خاورمیانه و شمال آفریقا در اختیار دارد. این مرکز با مساحت ۵۰ هزار متر مربع، ظرفیت انبارش ۵ میلیون قلم کالا و ظرفیت پردازش ۵۰۰ هزار کالا در روز، یکی از مراکز پردازش قابل مقایسه با پیشروترین نمونه های جهانی است. علاوه بر آن ۳۱ مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمع آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور امکان تحویل سریع کالا را برای مشتریان در دورترین نقاط کشور فراهم آورده است.
یک نفر از هر 4 ایرانی

undefined
به گفته محمدی، در نیمه اول سال 98، بیش از 540 هزار کالای جدید به دیجی کالا افزوده شده و تنوع کالایی این فروشگاه را به یک میلیون و 700 هزار قلم کالا رسانده است. مقایسه ای با فروشگاه های بزرگ فیزیکی مانند هایپرمارکت ها با حدود 10 تا 20 هزار قلم کالا، می تواند تصویری از حجم فعالیت ها و محصولات قابل عرضه در بازارگاه دیجی کالا به دست بدهد. نکته قابل ذکر دیگر اینکه تعداد کالاهای موجود و پس از راه اندازی بازارگاه (مارکت پلیس) دیجی کالا رشد ناگهانی داشته و در دو سال گذشته از حدود 300 هزار قلم کالا به بیش از 1.7 میلیون قلم کالا رسیده است. وی سپس به ارایه آماری از یک روز کاری در دیجی کالا پرداخت که بر اساس آن، روزانه در حدود 4.1 میلیون بازدید از وب سایت و اپلیکیشن این فروشگاه آنلاین با میانگین زمان 6 دقیقه و46 ثانیه بازدید از وب سایت و 9 دقیقه و 26 ثانیه بازدید از اپلیکیشن صورت می گیرد. همچنین روزانه به طور متوسط 10 هزار و 206 مشتری جدید از این بازارگاه خرید می کنند.
محمدی با بیان اینکه تعداد کالای سفارش داده شده در هر روز بین 150 هزار تا 200 هزار قلم کالا با متوسط ارزش ریالی 418 هزار تومان است، گفت: بازدید کننده ماهانه 20 میلیون مورد است که دیجی کالا را به پرمخاطب ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. جالب اینکه با توجه به جمعیت حدود 80 میلیون نفری ایران، یک چهارم ایرانی ها ماهانه از دیجی کالا بازدید می کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد 31 هزار و 484 فروشگاه آنلاین در ایران فعال هستند، گفت که بر اساس آمار سال 2018 میلادی، سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی درایران بین یک تا دو درصد بوده است. در حالی که این آمار در چین 24 درصد، در انگلستان 20.6 درصد، در آمریکا 15.4 درصد و در ترکیه 4.7 درصد است.
آمار دیجی کالا همچنین نشان می دهد که میزان فروش خالص ریالی دیجی کالا در 8 سال گذشته به طور متوسط، سالانه 111 درصد رشد کرده است.
 این گربهه، ایران ماست

undefined
موضوع دیگر مورد اشاره در ارایه حمید محمدی، تراکم مشتریان دیجی کالا در استان های ایران بود. بر اساس آمار ارایه شده، پس از تهران که جایگاه نخست این فهرست را در دست دارد، استان های البرز، مازندران، گیلان و یزد قرار می گیرند. در انتهای فهرست نیز نام سیستان و بلوچستان به چشم می خورد که کم ترین میزان تراکم مشتریان بر اساس جمعیت را دارد. استان های کردستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی نیز به ترتیب پس از سیستان و بلوچستان، کم ترین میزان تراکم مشتریان دیجی کالا را در خود جای داده اند. 
اما بررسی متوسط ارزش ریالی خرید از دیجی کالا در سه سال گذشته، نشان از خالی تر شدن جیب ایرانی ها دارد. مشتریان دیجی کالا که در سال 96 به طور متوسط در هر سفارش بیش از 428 هزارتومان خرید می کردند، در سال 97 میزان خرید خود را به حدود 421 هزار تومان (1.8 درصد کاهش) و در 6 ماهه اول سال 98 به نزدیک 419 هزار تومان (نیم درصد کاهش) رسانده اند.
نکته دیگری که محمدی به آن اشاره کرد و به همراه آن نقشه جالبی از ایران نیز ارایه شد، دسترسی مردم اقصی نقاط ایران به خرید آنلاین بود. 
بر اساس اطلاعاتی که ارایه شد، تا کنون ساکنان 11 هزار و 132 روستای ایران از دیجی کالا خرید کرده اند. گفتنی است که بر اساس آمارهای سال 1390، تعداد کل آبادی ها و روستاهای کشور بیش از 96 هزار و 500 آبادی بوده است. دیجی کالا بر اساس هر سفارش از مناطق روستایی، یک نقطه سفید روی نقشه ایران قرار داده و به این ترتیب یک نقشه کامل از ایران به دست آمده است.
بر اساس این اطلاعات، طولانی ترین مسیری که برای ارسال سفارش انجام شده نیز مربوط به سفارش یک دسته بازی در پسابندر سیستان و بلوچستان بوده است. این کالای سفارش شده، 1894 کیلومتر طی کرده تا به دست سفارش دهنده اش برسد.
 30 هزار کسب و کار در بازارگاه

undefined
بخش دیگر ارایه هم بنیان گذار دیجی کالا به اطلاعاتی درباره بازارگاه این شرکت اختصاص داشت.
دیجی کالا از دو سال پیش، با اتخاذ رویکرد پلتفرمی، به ایجاد یک بازارگاه اقدام کرد که در آن، تمامی دارندگان محصول قادر به ارایه محصول خود در یک فضای رقابتی هستند. 
پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالا فرصتی است که تولید کنندگان، فروشندگان، صنعتگران و هنرمندان ایرانی به طور مستقیم به بازار بزرگ کشور دسترسی داشته باشند و در عین حال، سرویس های لجستیکی، انبارداری، بسته بندی، تولید محتوا، بازاریابی و خدمات پس از فروش و بینش بازار را نیز از دیجی کالا دریافت می کنند.
با به وجود آمدن این امکان، تعداد کسب وکارهای ایرانی حاضر در بازارگاه دیجی کالا در شش ماهه اول سال 1398 به 30 هزار کسب وکار رسیده است.
محمدی با بیان اینکه در 6 ماه گذشته 18 هزار و 482 کسب وکار برای فروشندگی در مارکت پلیس درخواست داده اند، گفت که 67 درصد این کسب وکارها با احراز شرایط، به فهرست فروشندگان دیجی کالا افزوده شده اند.
اما این کسب وکارها بابت حضور در بازارگاه دیجی کالا چقدر درمی آورند؟
آمار نشان می دهد که متوسط فروش هر کسب وکار در نیمه اول سال 98 در مارکت پلیس دیجی کالا ماهانه 23 میلیون تومان بوده است. در این میان، فروشنده ای با آمار فروش 20 میلیارد تومانی هم به چشم می خورد. همچنین یک کارگاه ترمه بافی موفق شده که در مردادماه گذشته به رکورد 83 میلیون تومان فروش برسد.
به گفته محمدی، شیوه رقابت در مارکت پلیس نیز به امکانی به نام جعبه خرید (Buy Box) گره خورده است. جعبه خرید، جایی است که در آن قیمت کالا به نمایش درمی آید و یکی از بخش های مهمی است که کاربران در زمان جست وجوی کالا در دیجی کالا با آن مواجه می شوند.  اما قرار گرفتن محصول در این جعبه خرید دارای شرایطی است و فروشندگانی می توانند این جعبه جادویی را از آن خود کنند که علاوه بر ارایه قیمت مناسب تر، دارای محصولات آماده ارسال در انبار باشند و امتیاز بالاتر عملکردی را نسبت به سایر رقبا کسب کرده باشند. امتیاز عملکردی مواردی مانند رضایت از کالا، تعهد ارسال و نداشتن یا درصد پایین مرجوعی را شامل می شود که دیجی کالا با الگوریتم هایی امتیازات را محاسبه و بهترین تامین کننده را با اختصاص جعبه خرید، تشویق می کند.
یکی از معضلاتی که همراه با پلتفرم ها دنیای تجارت الکترونیکی با آن مواجه شده، امکان وقوع تخلف و لزوم نظارت بر ارایه کنندگان متنوع کالا و خدمات در پلتفرم هاست و قانون گذاران در سرتاسر جهان، به این می اندیشند که چگونه پلتفرم ها را در قبال محصولات عرضه شده پاسخگو کنند و حدود این پاسخگویی و مسوولیت تا کجاست.
دیجی کالا از جمله پلتفرم هایی است که خود در این زمینه وارد عمل شده است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دیجی کالا، با اضافه شدن مدل مارک تپلیس، یکی از مهم ترین نگرانی های دیجی کالا ارایه کالاهای تقلبی بود. از ابتدای سال ۹۷ تا کنون، 4 صدم درصد از کالاهای عرضه شده ( یعنی 4 کالا از هر 10 هزار کالا) تقلبی بوده است و از آنجا که کالای تقلبی خط قرمز دیجی کالا است، با فروشندگان این کالاها قطع همکاری شده است. اما دیجی کالا که مشتریانش را سرمایه اصلی خود می داند، ضمن عذرخواهی از مشتریانی که تحت تاثیر خطاهای فروشندگان مارکت پلیس قرار گرفته بودند، در ششماه اول سال ۹۸ به صورت متوسط ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان کد هدیه به این مشتریان پرداخت کرده است. در واقع دیحی کالا بابت خطاهایی از جمله تاخیر در ارسال، لغو کردن سفارش ها و عرضه کالاهای تقلبی از سوی فروشندگان، که در کل 1.1 درصد از کل سفارش های ماهانه را شامل می شده، به خریداران کد هدیه اهدا کرده است.
این شرکت متوسط رضایت از کیفیت کالای فروشندگان را 81 درصد و متوسط بازگشت کالا از سوی مشتریان به دلیل خطای فروشنده را 7 دهم درصد اعلام کرده است. ضمن اینکه متوسط نرخ عدم تامین کالا از سوی فروشندگان در شش ماهه اول امسال 35 صدم درصد بوده است.
 کالاهای پرفروش

undefined
آمارهای دیجی کالا نشان می دهد که دربازه مورد بررسی (نیمه اول سال 98) کالاهای دیجیتال مثل لپ تاپ و موبایل و پاوربانک، بیشترین ارزش ریالی سفارش ها را (51 درصد) به خود اختصاص داده است و پس از آن، لوازم خانه و آشپزخانه (21.3 درصد) و آرایشی و بهداشتی (9.3 درصد) قرار می گیرد. 
اما از نظر تعداد فروش، موارد سوپرمارکتی یا خوردنی و آشامیدنی با 20.8 درصد در صدر قرار گرفته و خانه و آشپزخانه با 20.6 درصد و کالاهای دیجیتال با 17.5 درصد در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.
جالب اینکه گوشی نوکیا 106 در 6 ماهه اول امسال پرفروش ترین کالا در میان تمامی کالاهای روی پلتفرم دیجی کالا بوده و گوشی نوکیا 105 از این نظر در رده دوم قرار گرفته است.
از نظر ریالی نیز، گوشی هواوی Y7 پرایم در صدر قرار دارد و گوشی دیگر هواوی، یعنی Y9 در رده دوم قرار گرفته است. رتبه سوم و چهارم این فهرست نیز در اختیار A10 و A20 سامسونگ قرار دارد.
بر اساس این گزارش، پارس خزر و اکس ویژن، پر جست وجوترین برندهای ایرانی و سامسونگ و اپل، پرجست وجو ترین برندهای خارجی روی دیجی کالا بوده اند. جالب اینکه 5 برند پرجست وجو همه برندهای حوزه تکنولوژی هستند و هواوی، پلی استیشن و ال جی رده های سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.
اما فرصتی که بازارگاه دیجی کالا برای برندهای ایرانی فراهم کرده نیز در خور توجه است. براساس آمار ارایه شده، در نیمه اول سال جاری، سهم فروش کالاهای ایرانی در دیجی کالا به 68 درصد رسیده و 2748 برند ایرانی در این مارکت پلیس عرضه می شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :