آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 264459
تاریخ انتشار : 4 دی 1398 10:30
تعداد بازدید : 4875

تدوین سند جداسازی اینترنت عمومی از اینترنت کودکان

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان تهیه سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، گفت: با این سند هم اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل می شود و هم تولید محتوای گسترده ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می گیرد.
undefined

فناوران- امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان وظایف این معاونت، بیان کرد: رسانه های نوین، بازی های رایانه ای، حوزه محتوا با تولید فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، خط و زبان فارسی و اقتصاد محتوا موضوعاتی است که ما در حوزه محتوا دنبال می کنیم. یک جهت گیری دیگر ما، مسائل فرهنگی و اجتماعی موثر بر فضای مجازی است. مثلا در این حوزه ما بحث آموزش را داریم. آموزش به معنای یادگیری های رسمی مانند دانشگاه مجازی و یا یادگیری های غیررسمی مثلا آموزش آشپزی، هنر و مواردی از این قبیل.
وی درباره موضوع تولید محتوا گفت: در حوزه محتوا ما چند پروژه مهم را شروع کردیم و پیش می بریم. یک مساله فضای مجازی سالم، ایمن و مفید است که سندی در این رابطه تهیه شده و این سند در کمیسیون محتوا (که یکی از سه کمیسیون شورای عالی فضای مجازی است و مباحث برای تصویب شدن در شورای عالی، به این کمیسیون ها می رود) در حال بررسی است. این سند، از این جهت که گام دیگری درجهت توسعه محتوای سالم است، ارزش زیادی دارد.
وی با بیان تهیه سندی برای اینترنت و تناسب محتوای مورد نیاز کودکان، اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما، تهیه سند صیانت از کودکان و نوجوانان است که مراحلش تمام شده و در کمیسیون هم تصویب شده و اکنون هم در دستور شورای عالی فضای مجازی برای تصویب قرار دارد.
دستاورد این سند این است که هم اینترنت کودکان مستقل از اینترنت عمومی جامعه باشد و هم تولید محتوای گسترده ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می گیرد و امکاناتی را در اختیار والدین و خانواده ها برای کمک به فرزندانشان قرار می دهد.
وی افزود: چگونگی فراهم کردن زیرساخت های لازم برای تولید محتوای مخصوص کودکان هم از این قرار بوده که با وجود عدم نیاز این کار به زیرساخت مستقل، بخشی از یک زیرساخت تعریف شده و درواقع وزارت ارتباطات باید امکانات لازم را به ازای این سند تعریف کند. در بسیاری از کشورهای اروپایی هم این موضوع وجود دارد و اینترنت کودکان و نوجوانان و اینترنت خانواده و اینترنت عموم در بعضی از کشورها متفاوت است؛ البته یک اینترنت است اما میزان دسترسی را خود خانواده ها انتخاب می کنند که بتوانند با شرایط متناسب تری مواجه باشند.
در این باره خوراکیان با بیان این که در حوزه تولید محتوا بحث مهمی به نام اقتصاد محتوا وجود دارد، تاکید کرده که مساله اقتصاد محتوا مهم ترین موضوع در توسعه واقعی محتوا در کشور است و هرچه بازار محتوا و نظام بازار محتوا مدیریت و موانعش برطرف شود، ما شاهد تولید محتوای بیش تری هستیم. به این معنی که اگر ما سازوکار اقتصاد تولید محتوا را در کشور تنظیم کنیم، تولید محتوا به طور جدی خودش در چرخه تولید قرار می گیرد و ما از این جهت یک پیشرفت قابل توجه خواهیم داشت.
به گفته او، تولید محتوا با این فرض که به جایی پولی بدهیم که برای ما محتوا تولید کند، کلا تجربه جالبی نیست. اما مدل اقتصادی تولید محتوا اگر منسجم شود و سروسامان بگیرد، بسیار ارزشمند است. در این رابطه ما یک کار تحقیقاتی را انجام دادیم. حدود ۹۰ چالش را در عرصه تولید محتوا شناسایی و آن ها را در ۱۵ محور دسته بندی کردیم و هرکدام از این محورها را به صورت مستقل با دستگاه های مربوطه پیگیری می کنیم. مثلا یک محور در حوزه مسائل بیمه ای و موانعی است که برای تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی در حوزه بیمه وجود دارد و توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است. درحوزه مالیات و بخش های دیگر نیز همین مسیر را پیش گرفتیم.
منبع: ایسنا 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :