آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 267258
تاریخ انتشار : 25 فروردین 1399 11:54
تعداد بازدید : 4817

قطع همکاری آموزش و پرورش با پیام رسان های داخلی

وزارت آموزش و پرورش درباره شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) با صدور اطلاعیه ای در مورد نحوه فرایندی که منجر به شکل گیری این شبکه شد، توضیحاتی ارایه کرد.
undefined

فناوران - وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:  درپی شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور در هفته اول اسفندماه تعطیل شد.
گرچه این اقدام بنا به گزارشات منتشر شده در مدیریت و کنترل شیوع بیماری بین  30 تا 50 درصد تأثیر مستقیم و مثبت داشته است و مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفت؛ لکن رشته ارتباط و پیوند حضوری معلم و دانش آموز را در بیش از 700 هزار کلاس درس و 100 هزار مدرسه گسست.
وزارت آموزش وپرورش از ابتدا با شعار «آموزش تعطیل نمی شود» در صدد احیای پیوندهای معلم و دانش آموز بر آمد. در گام اول با هماهنگی و همکاری سازمان صدا و سیما پخش زنده دروس باقیمانده دانش آموزان از این طریق دنبال شد. این اقدام گرچه توانست تا حدودی فضای حاکم در میان خانواده ها و نگرانی ها را کنترل کند، اما به هیچ وجه تأمین کننده نیازهای آموزشی دانش آموزان نبود. مهمترین نقص این فضا، ناتوانی در تعامل معلم- دانش آموز و کنترل و هدایت فضای آموزشی و خارج شدن نبض سیستم آموزش کشور از دست مدیریت نظام آموزشی کشور بود. 
از این رو این وزارتخانه با تعامل تنگاتنگ با متخصصان مرتبط آموزش و فضای مجازی، تصمیم به راه اندازی «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش آموز» کرد.
در ابتدا تصور بر این بود که تعامل با پیام رسان های داخلی می تواند تأمین کننده این نیاز باشد. لکن اختصاصی نبودن این فضا، عدم همراهی مناسب پیام رسان ها با بخش فنی برای انجام تست های مورد نیاز، عدم تامین ویژگی های خواسته شده آموزش و پرورش از سوی پیام رسان ها و بروز ملاحظات مهم فنی و نیز انتقاد درست برخی متخصصان درباره امکان درز اطلاعات دانش آموزان، لزوم راه اندازی شبکه اختصاصی در مالکیت آموزش و پرورش مورد مطالبه جدی معلمان و متخصصان فنی و تربیتی قرار گرفت.
لذا آموزش و پرورش تصمیم به راه اندازی شبکه ای اختصاصی، مستقل و ایزوله که در مالکیت خودش باشد گرفت. در پی این تصمیم تمام شرکت های پیام رسان مشارکت کننده از جمله روبیکا، گپ، سروش، بله و آی گپ که خدمات خود را برای بررسی به آموزش و پرورش ارایه کرده بودند کنار گذاشته شدند که امری معمول در روابط کارفرمایی-پیمانکاری است.
 متعاقب بررسی های تخصصی برای یافتن پلتفرم اختصاصی، مجموعه همراه اول و ایرانسل برای ایجاد چنین ظرفیتی مناسب تشخیص داده شدند.
با تعیین شروط فنی بسیار سخت گیرانه و پذیرش آن از سوی همراه اول، توافق نامه ای برای ایجاد «شبکه آموزشی دانش آموز» موسوم به «شاد» بین دو طرف به امضا رسید و پروانه بهره برداری (لایسنس) تمام پلتفرم های مربوط به شاد در راستای مسوولیت اجتماعی اپراتور اول به وزارت آموزش و پرورش بصورت نامحدود هبه شد. نهایتاً با بهره گیری از توان متخصصان جوان و نخبه کشور، تلاش شبانه روزی هر دو طرف و موفقیت آمیز بودن تست های سخت گیرانه برای جلوگیری حداکثری از بروز خطاهای احتمالی، شبکه تعاملی «شاد» در روز پنجشنبه 21 فروردین مقارن با ولادت با سعادت حضرت ولی عصر (عج) راه اندازی شد.
در حالی که راه اندازی این شبکه در روز تعطیل صورت پذیرفت در کمتر از 8 ساعت کاری، تعداد نصب این نرم افزار تا هنگام نگارش این اطلاعیه به بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر رسیده است. مراجعه بیش از 90 درصد مدیران دوره ابتدایی به سامانه و راه اندازی محیط مجازی برگزاری کلاس ها در طول این مدت کوتاه نشان از تصمیم درست و سریع آموزش و پرورش در این خصوص دارد.
خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ آموزش کشور، وزارت آموزش و پرورش پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خودش را راه اندازی کرده که معلمان و دانش آموزان می توانند به راحتی در فضایی امن همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
معتقدیم در حوزه پلتفرم نیاز به اعمال حاکمیت از نوع مالکیت وجود دارد اما در سطح سرویس و خدمات آماده همکاری همه جانبه با بخش خصوصی و ارایه دهندگان خدمات آموزش مجازی برای اتصال به پلتفرم شاد برای ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان هستیم اما اجازه ایجاد انحصار از هیچ نوعش به هیچ بخش و گروهی از جمله پیام رسان ها داده نخواهد شد. جزئیات این همکاری در روزهای آینده از سوی این وزارت خانه منتشر خواهد شد. در پایان ضمن تکذیب برخی اخبار کذب در خصوص عدم مالکیت آموزش و پرورش یا اختصاصی نبودن یا ایزوله نبودن شبکه یا امثال این گونه ادعاهای نادرست خاطرنشان می سازد که این نرم افزار توسط نهادهای دانشگاهی کشور بررسی و تایید شده است لذا ضمن دعوت از متخصصان صاحب صلاحیت این حوزه برای بررسی این نرم افزار، حق آموزش و پرورش برای پیگیری حقوقی این گونه دعاوی نادرست محفوظ بوده و در صورت تکرار این گونه ادعاهای واهی نسبت به اقامه دعوی حقوقی اقدام خواهد شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :