آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 267352
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1399 14:0
تعداد بازدید : 3098

سازمان فناوری اطلاعات گزارش کرد

تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب وکارهای فناوری اطلاعات و نوپا

معاونت اعتباربخشی و سیاست گذاری سازمان فناوری اطلاعات با انتشار گزارشی، نتایج پیمایش بررسی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب وکارهای فناوری اطلاعات و استارتاپ ها را منتشر کرد.
undefined

فناوران- سازمان فناوری اطلاعات برای دستیابی به تصویری کلی از وضعیت کسب وکارهای نوپای فناوری اطلاعات کشور، پیمایشی را در تماس با مدیران 100 شرکت منتخب از 2000 شرکت که در سامانه نوآفرین ثبت نام کرده اند، انجام داده است. در کنار این پیمایش، نظرات و دیدگاه های برخی از فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کارهای آنلاین و مجازی را که در روزهای اخیر و در سایت های خبری و تحلیلی این حوزه منتشر شده نیز گردآوری و در گزارش مذکور ارایه شده است.
 در مقدمه این گزارش ذکر شده است: «پاسخ به این سوال که کرونا چه تأثیری بر کسب وکارهای اینترنتی گذاشته است، با پیچیدگی ها و چالش هایی مواجه است؛ این پیچیدگی از سویی ناشی از تنوع زیاد کسب وکارهای امروزی است و تأثیر متفاوتی که کرونا بر هر یک از این کسب وکارها می گذارد؛ و از سوی دیگر، از آنجا که هر کسب وکاری با شبکه وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمین کنندگان، نهادهای حاکمیتی و دولتی و... در ارتباط است و از آنها تأثیر می پذیرد، تاثیرپذیری هر یک از اجزای این شبکه از شیوع کرونا، می تواند بر کسب وکار مورد مطالعه نیز اثری متفاوت داشته باشد.
 علاوه بر این، باید در نظر داشت که اگرچه در نگاه نخست، برخی کسب وکارها از شرایط جدید منتفع می شوند، اما ممکن است به دلیل تأثیر منفی شیوع کرونا بر تأمین کنندگان آنها، این کسب و کارها نتوانند از فرصت پیش آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند.
 شناخت رفتار و نیز خواسته های کسب وکارها (که مهم ترین هدف این مطالعه و پیمایش است) به حاکمیت کمک می کند تا بتواند سیاست های کارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیت های اقتصادی و نیز کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی شیوع کرونا بر شهروندان و کسب وکارها در پیش بگیرد.»
  خدمات آنلاین گردشگری، بازنده بزرگ
این گزارش نشان می دهد که بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارتاپ های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده و استارتاپ های «فلایتیو» و «علی بابا» که بیشترین سهم از فروش بلیت های هوایی را دارند، به ترتیب ۷۵  درصد و ۸۰ درصد کاهش در میزان کل فروش را تجربه کرده اند. این اتفاق به تعدیل نیرو در دو استارتاپ علی بابا و الی گشت منجر شده است. در حوزه اجاره اقامتگاه های گردشگری نیز استارتاپ «شب» از کاهش 70 درصدی رزرو اقامتگاه ای گردشگری خبر داده و«اسنپ تریپ» نیز با کاهش 100درصدی رزرو هتل ها و کاهش 65 درصدی خرید پروازها مواجه شده است.
بعد از کسب وکارهای آنلاین خدمات مسافرتی و گردشگری، پلتفرم های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی هستند که بزرگترین خسارت را به دلیل شیوع ویروس کرونا دیده اند. همچنین با توجه به لغو شدن تمامی رویدادها، میزان فروش استارتاپ «ایوند» ۷۵  درصد کاهش داشته و ۹۰ درصد فروش حال حاضر این استارتاپ از رویدادهای آنلاین است.
 سینما تعطیل
استارتاپ «تیکت» نیز که در حوزه فروش بلیت تئاتر، کنسرت و سینما فعالیت دارد با افت ۱۰۰ درصدی خرید بلیت روبه رو شده و تمامی فروش خود را از دست داده است. مساله استرداد بلیت های خریداری شده نیز از چالش های پیش روی این کسب وکارهاست.
در حوزه تخفیف و خرید گروهی، دو مجموعه «تخفیفان» و «نت برگ» که چندی پیش با هم ادغام شدند نیز 80 درصد کاهش فروش داشته اند.
  رشد خرید آنلاین
از سوی دیگر، توصیه پزشکان به ماندن در خانه موجب شده تا استارتاپ های خرید آنلاین کالا رشد خوبی داشته باشند.  استارتاپ «باسلام» و «اسنپ مارکت» به ترتیب ۱۵ و ۵۰ درصد در فروش و تقاضا رشد داشته اند که می تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و عدم خروج از خانه باشد. فروشگاه اینترنتی «ایسام»هم هیچ تغییری در فروش نداشته است.
  زیان شدید سامانه های حمل و نقل آنلاین
سامانه های حمل ونقل آنلاین نیز از ویروس کرونا در امان نمانده و کاهش رفت وآمد و ثبت سفارش در این صنعت اتفاق افتاده است. «اسنپ» از کاهش 70 درصدی تعداد سفرها و اثرگذاری بر درآمد 500هزار راننده فعال این شرکت خبر داده است.
 استارتاپ «تی نکست» که در حوزه پست درون شهری فعالیت دارد، ۷۳ درصد افت در ارسال تعداد بسته های پستی داشته است. اما برخالف تی نکست، «الوپیک» افزایش ۵ درصدی در تعداد بسته های پستی را تجربه کرده که می تواند ناشی از افزایش تقاضای فصلی باشد.
   همه فیلم و سریال می بینند
خانه نشینی مردم باعث شده تا میزان تماشای آنلاین فیلم و سریال در این ایام افزایش یابد. میزان بارگذاری و تماشای ویدیو در «آپارات» به ترتیب با ۴۰ و ۲۵ درصد رشد همراه بوده است. همچنین، با رایگان شدن تماشای آنلاین انیمشین در «فیلیمو»، میزان تماشای محتوای انیمیشنی ۷۴ و دیگر محتوای بصری ۳۵ درصد رشد کرده است.
از سوی دیگر، پلتفرم فیلیمو در گزارشی دیگر  آورده است که در روزهای شیوع کرونا در کشور به دلیل خانه ماندن بسیاری از افراد، میزان تماشای آنلاین فیلم روی این پلتفرم، ۶۵  درصد افزایش داشته است.
   رشد خیره کننده برگزاری رویداد و کلاس آنلاین
دو استارتاپ «ای سمینار» و «لحظه نگار» که بستر برگزاری رویداد و کلاس آنلاین هستند، رشد خوبی را کسب کرده اند.
ایسمینار در مدت کوتاه شیوع کرونا، آمار خیره کننده افزایش ۴۰۰ درصدی فروش روزانه را ثبت و تنها در یک هفته 6 هزار کاربر جدید را جذب کرده است. استارتاپ لحظه نگار هم از افزایش ۵۰ درصدی برگزاری رویداد و کلاس آنلاین خبر داده است.
 در بخش دیگری از این گزارش، مهم ترین دلایل تاثیرات منفی کرونا بر کسب وکارها بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که شرکت های نوپا با تاثیرپذیری منفی از شیوع کرونا، »کاهش مشتریان (تقاضا) و کاهش درآمدهای ناشی از آن را بیشترین عامل تاثیر ویروس کرونا بر کسب وکار خود می دانند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :