بازی اندرویدی ایرانی کووید 19 در راه انتشار
بازار بازی ایران به زودی شاهد حضور بازی اندرویدی جدید و ایرانی «کووید 19» در جمع خود خواهد بود.
فناوران- شیوع جهانی ویروس کرونا برای کیوان ملک محمدی؛ بازی ساز، مدیر و موسس استودیو «گونای»، تبدیل به انگیزه ای شد تا او طراحی بازی ای با موضوع ویروس کووید 19 را شروع کند. بازی در دست طراحی او که به زودی منتشر و روانه بازار بازی ایران می شود، بازیکنان را در نقش ویروس کرونا با هدف مبتلا کردن انسان ها فرو می برد. این ویروس سبز رنگ خوشحال و خندان، با درک زنجیره ارتباط انسان ها با یکدیگر همه را آلوده می کند و سد راهش فقط و فقط افرادی هستند که فاصله اجتماعی را رعایت می کنند و یا ماسک می زنند. به عبارتی به قول ملک محمدی در این بازی جدی آموزشی، کاربر می تواند طی یک بازی شاد و سرگرم کننده، آموزش هایی برای قطع زنجیره انتقال کرونا کسب کند.
به گزارش بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛ بازی «کووید 19» این روزها 50 درصد مراحل توسعه را سپری کرده و طراح و سازنده آن در تلاش است که تا هفته دیگر این بازی آماده انتشار شود. بازی در ایران توسط استودیو «گونای» منتشر می شود و او برای انتشار بازی در بازارهای جهانی با ناشرهای مختلف بین المللی موضوع مطرح شده است. به گفته کیوان ملک محمدی استقبال اولیه از انتشار جهانی این بازی صورت گرفته و ممکن است با بررسی شرایط مختلف، از دو راه انتشار بازی توسط ناشر یا انتشار به صورت مستقل یکی انتخاب شود.
فکر طراحی بازی کووید 19 و سناریو و گیم پلی آن از حدود یک ماه پیش در ذهن کیوان ملک محمدی؛ مدیر و موسس استودیو «گونای» کلید خورد. ملک محمدی می گوید: علی رغم گذشت هفته ها از شیوع ویروس کرونا هنوز هم خیلی ها تصور کاملی از زنجیره انتقال این ویروس ندارند و مثلا فکر می کنند اگر با دوستان یا اقوام نزدیک رفت و آمد کنند، امکان ابتلا به این ویروس برایشان وجود ندارد. بسیاری نیز هنوز از تاثیر مهم خودشان در شکستن زنجیره انتقال مطلع نیستند. ایده اولیه تولید این بازی از همین جا شروع شد؛ نکته مهم این بود که ما بتوانیم در قالب یک سرگرمی شاداب تصویر واضحی از زنجیره انتقال و نحوه شکستن آن در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. ملک محمدی در طراحی این بازی به عدم تاثیرگذاری هشدارهای بهداشتی در میان بعضی از مردم به دلیل تکرار زیاد آن، توجه داشته و طراحی و تولید بازی کووید 19 را براساس این ایده شکل داده است. وی می گوید: ایده دیگر بازی این بود که بازیکن، بازی را نه از زاویه انسان ها بلکه در نقش ویروس انجام دهد. وقتی بازیکن خودش در نقش ویروس سعی به مبتلا کردن انسان ها کند، کاملا متوجه زنجیره ارتباط انسان ها می شود و در جاهایی که با مساله رعایت فاصله اجتماعی و یا استفاده از ماسک، مواجه می شود به صورت کاملا ملموس تاثیر فاصله و استفاده از ماسک را در جلوگیری از شیوع بیماری می بیند و متوجه می شود که چطور یک نفر می تواند باعث شکسته شدن زنجیره انتقال و جلوگیری از سرایت بیماری به صدها نفر شود. موسس استودیو «گونای» می گوید: تمرکز خاصی روی برنامه نویسی نحوه حرکت ویروس داشته تا حس حرکت و جذب شدن به کاراکترها را با استفاده از تکنیک استریچ و اسکواش انیمیشن سازی به صورت بهتری ارائه دهد. در شروع بازی و بعد از هر باخت پیامی آموزنده برای یادآوری برخی نکات بهداشتی و آماری به کاربران ارائه می شود تا علاوه بر موضوعی که گیم پلی در بطن خود دارد به غنای آموزشی بازی هم اضافه شود.
بازی مشابهی با این سناریو و گیم پلی وجود ندارد
ژانر بازی کووید 19 در سبک هایپر کژوال است و عموم مخاطبان را هدف قرار داده است. ملک محمدی می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم هیچ بازی مشابهی با این سناریو و گیم پلی وجود ندارد و ایده و گیم پلی بازی کاملا منحصر به فرد است. برنامه نویسی بازی را در موتور یونیتی انجام دادم و سعی کردم گرافیک و گیم پلی بازی فضایی روان و خوشایند برای کاربران داشته باشد. به گفته او بازی در عین سادگی، پیچیدگی های فنی خاص خود را دارد که این موضوع به منحصر به فرد بودن گیم پلی بازی نیز کمک کرده است: به عنوان مثال زنجیره تصادفی اتصال انسان ها را شبیه سازی کردم که در ابتدای بازی انسان ها فاصله نزدیک تری به هم دارند و در ادامه بازی، فاصله انسان ها از هم بیشتر می شود. این روند اشاره به افزایش آگاهی مردم از فاصله گذاری اجتماعی در کنترل شیوع این بیماری دارد و در جایی که ویروس نتواند راهی برای انتقال از یک شخص به شخص دیگر پیدا کند، نابود می شود.