آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 268667
تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1399 12:14
تعداد بازدید : 4700

ارتباط بین نشتی های اطلاعاتی و انگیزه کارمندان

 تا به حال با خود فکر کردید نشتی های اطلاعاتی چه پیامدهایی برای کارمندان یک شرکت دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا علل اکثر این رخدادها را مورد بررسی قرار می دهیم؛ رخدادهایی که بنابر تجربه هایی که داشتیم بیشتر ریشه در سهل انگاری، بی مسوولیتیِ کارمند یا مدیریت ناکارامد داشته اند. به بیانی دیگر، فرقی ندارد چطور به آن نگاه می کنید، به هر حال عامل انسانی پشت این ماجرا خوابیده است.
undefined

در ادامه ارتباط بین نشتی های اطلاعاتی و انگیزه کارمند را بررسی می کنیم.
وقتی کارمندان مسوولیت قبول نمی کنند
از کارمندان بپرسید چه تغییراتی در جریان کاری شان باعث خواهد شد تا سطح بهره وری و رضایتمندیِ شغلی شان ارتقا پیدا کند. افراد معمولاً جایی کار می کنند که برای شان مناسب است و هیچ چیزی هم در فرآیند کارشان تداخل ایجاد نمی کند. برای مثال، آن ها روی کامپیوترهای شان حقوق ادمین می گیرند تا بتوانند هر نرم افزاری را نصب کرده، به داده ها و سیستم های تیم خود دسترسی داشته باشند، میهمانانی به اداره دعوت کرده و چیزهایی از این قبیل. در عین حال، تقریباً هیچکس آماده ی پذیرفتن مسوولیت آنچه می خواهد و یا به او احساس راحتی می دهد نیست. بسیاری از کارمندان (و برخی اوقات مدیران آن ها) این توهم را دارند که یک جورهایی همیشه تحت محافظت قرار دارند. گمان دارند فارغ از هر کاری که انجام می دهند امدادی غیبی از آن ها مراقبت می کند. البته که ما متخصصین امنیت سایبریِ سازمانی همواره در تلاشیم بهترین محافظت را از کاربران بعمل آوریم اما دیگر قادر مطلق هم نیستیم.
 تصمیم گیری های بد مدیریتی
علت دیگر بیشتر این رخدادهای جدی (به معنای گسترده ی آن) مدیریت ناکارامد پروسه ی تجاریست که همچنین اقدامات یا تنبلی پرسنل بخش آی تی و امنیت اطلاعاتی را نیز دربرمی گیرد. شرکتی که مبحث امنیت سایبری را جدی می گیرد چندان آسیب جدی نخواهد خورد. در هر موردی، زنجیره ای از خطاها می بایست در ترکیبی مناسب رخ دهد:
فرآیند کسب وکار طوری ساماندهی شده است که اجازه چنین خطایی را بدهد،
فردی مرتکب اشتباه شده و یا سیاست های امنیت اطلاعات را زیر پا گذاشته است،
سیستم های اطلاعاتی یا سرویس های زیرساختی شامل آسیب پذیری هایی پچ نشده و یا شناسایی نشده بودند،
سیستم ها بسیار پیچیده بودند و همین باعث شده برای تضمین امنیت تنظیمات منابع لازم وجود نداشته باشد، مدیریت پچ و پیاده سازی اقدامات امنیتی به موقع نباشد.
دپارتمان امنیت (به دلیل عدم مهارت یا فرصت) نتوانسته پیش از بروز آسیب، رخداد را شناسایی کند.
بگذارید مثالی بزنیم: بانکی مکرراً رخدادهایی را تجربه می کند که در نهایت هم به حملات خارجی و هم خطاهای کارمندان ختم می شود. در نتیجه، سیستم های بانک مدتی از کار می افتد. مدیریت که سعی داشت همان اندازه که به کارکنان مسئول خود انگیزه می داد کسانی که کوتاهی کرده بودند را نیز تنبیه کند، شروع کرد که اخراج چندین کارمند خود در بخش آی تی و امنیت اطلاعات. همزمان، گرچه مدیریت می دانست سیستم خودکار بانکداری آسیب پذیری های معماری دارد؛ اما هیچ بودجه ای را برای ساخت سیستمی جدید و یا رفع سیستم قبلی اختصاص نداد. کارمندان باتجربه آگاه بودند که هر کس می تواند روزی مرتکب اشتباهی شود و این شرکت ترجیح داد به جای حل این این مشکل زیربنایی، نیروهای جدید به خدمت گیرد؛ حالا همان کارمندان ناآگاه اخراج شده در جاهای دیگر مشغول به کار شده اند. کارمندان جدید هم درکی از سیستم شرکت نداشتند و در نتیجه حتی نسبت به کارمندان سابق هم بیشتر مرتکب خطا شدند و وقت بیشتری سر تعمیر و نگهداری سیستم ها هدر شد. در نتیجه، مشتریان قید این بانک را زدند و این سازمان از جایگاه 50 بانک برتر به جایگاه 200 تنزل کرد.
 چه کار باید کرد؟
پس یادتان باشد هیچگاه انگیزه را در کارمندان خود نکشید. در عوض، به آن ها کمک کنید تا نسبت به مسوولیت های خود، ارزش های شرکت و اهمیت مشارکت های همکارانشان به درک و آگاهی برسند. شما می توانید تمام اینها را از طریق پشتیبانی مادی، احترام متقابل و تعیین قوانین و موازین شفاف به آن ها نشان دهید.
قوانین امنیت اطلاعات سازمانی باید ساده بیان شود و شفاف مطرح شود چه چیزی به طور خاص مجاز است و چه چیز غیرمجاز؛ کدام نیروها باید در صورت رخداد سایبری فلان کار را انجام دهند و کدام ها نباید. رهبر تیم می بایست روشن و شفاف به افراد گروه اطلاعات را منتقل کرد و حین (و بعد از) رخداد سایبری مشکل پیش آمده و پیامدهای آن را برای شان توضیح دهد (مجازات هم شامل می شود). این کار، اتمسفر تیم را سلامت نگه می دارد و جلوی اشتباه های تکراری را می گیرد. شما می توانید برای تمرکز روی انگیزه تیم و کاهش تأثیر رخداد سایبری از نقشه راه امنیت اطلاعات زیر استفاده کنید:
نه تنها برای جلوگیری از چنین مشکلاتی که همچنین برای اینکه یاد بدهید یک مشکل می تواند چه شکلی باشد، کارکنان خود را آموزش دهید.
به کارمندان خود انگیزه دهید.
سعی کنید قرائن و قوانین امنیت اطلاعاتی شرکت (و اقدامات نظارتی) شفاف و بدون ابهام باشد.
از ابزار شناسایی و واکنش به رخداد استفاده کنید.
برای محافظت شرکت از خطاها، رفتارهای سهل انگارانه یا احمقانه و اقدامات آلوده ی افراد برون سازمانی سیستم هایی را پیاده سازی کنید.
به صورت دوره ای اقدامات فوق را تحلیل کنید تا میزان احتمال ارتکاب مشکل سابق کاهش داده شود.
  منبع: کسپرسکی آنلاین 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :