آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 270158
تاریخ انتشار : 22 تیر 1399 16:31
تعداد بازدید : 4832

با ارایه 10 روز مهلت اعلام شد

رگولاتوری: نرخ اینترنت اپراتورها برنگردد جریمه می کنیم

حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره افزایش قیمت بسته های اینترنت دو اپراتور عمده بازار گفت: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل کردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند تا راه تعامل باز شود.
undefined

فناوران - وی با بیان اینکه تعریفی در بازار به نام اپراتور مسلط وجود دارد که می تواند بازار را در اختیار بگیرد، افزود: اگر اپراتوری بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور به صورت هماهنگ بسته های پرمخاطب خود را از کانال هایی که خرید مردم بیشتر از آن ها انجام می شود مثل USSD خارج کرده اند و این یعنی بازار را به سمتی برده اند که مشترک مجبور شود تا نیازش را بر اساس بسته های موجود با قیمت خیلی بالاتر تأمین کند.
فلاح جوشقانی ادامه داد: این کار مصداق گران فروشی است و اگر معادل سازی کنیم متوجه می شویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اینکه بسته هایی که جذابیت داشته اند مثل بسته های یک، دو و سه ماهه را که باعث مدیریت مصرف می شد حذف شده اند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتور مسلط برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات را باید به تایید سازمان تنظیم برساند، گفت: اپراتورها حتی محدودیت در بسته ها را هم باید به تایید سازمان تنظیم برسانند ولی این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: اپراتورها ظاهر را درست کرده اند یعنی در حالی که گران فروشی اتفاق افتاده، بسته های بلندمدتی که مردم برای خرید آن ها تمایل بیشتری داشته اند را حذف کرده اند تا مردم بسته های گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقاً مصداق این است که چون ۹۵ درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمده ایم پس همینه که هست! و این عملاً یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.
فلاح جوشقانی بابیان اینکه اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را ارایه داده بودند، گفت: سازمان تنظیم به صراحت با افزایش قیمت ها مخالفت کرده بود و این نشان می دهد که اپراتورها می دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خود را نگرفته اند به صورت غیرقانونی اقدام کرده اند. از طرف دیگر ما گزارش هایی داریم که این کار حتی مورد تایید هیات مدیره آن ها هم نبوده است.
رییس سازمان تنظیم با بیان اخطار پروانه ای به اپراتورها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بسته ها به شرایط قبل در مهلت ۱۰ روزه هستند، گفت: اپراتورها پس از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم از میزان خسارت به مشترکان باید آن را به طور کامل جبران کنند و بسته ها را به حالت قبل برگردانند و هر چه زودتر قیمت ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آن هاست.
وی ادامه داد: اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات های دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجراست.
فلاح جوشقانی درباره استدلال اپراتورها که تغییرات در بسته ها را برای حمایت از تولید محتوا و ترافیک داخلی می دانند، گفت: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند.
رییس رگولاتوری اظهار کرد: اینکه اپراتورها تصور می کنند با گران کردن ترافیک بین الملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می روند اشتباه محض است کما اینکه قبلاً در مورد ارزش افزوده آن را تجربه کرده ایم و نتیجه ای هم در برنداشت.
وی افزود: اگر اپراتورها به صورت شفاف در مورد دلایل این تغییرات صحبت کنند می توان با آن ها مذاکره کرد و پس از بررسی به نتیجه و راهکار رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و به صورت هماهنگ این کار را بکنند اصلاً قابل پذیرش نیست.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه علاوه بر جریمه نقدی اپراتورها می توان از شیوه های دیگری نیز استفاده کرد، گفت: در طول مدت پروانه می توان تجدیدنظر کرد چرا که در پروانه اپراتورها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از دلایل تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است.
وی بابیان اینکه اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد می توان از شیوه های دیگری نیز آن ها را محدود کرد، گفت: دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است ولی ما استفاده از این شیوه ها را در حال حاضر مصلحت نمی دانیم.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه این تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرف کننده در میان است گفت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده اطلاع داده ایم و هرگونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آن ها قرار می دهیم.
رییس سازمان تنظیم مقررات از تماس اپراتورها برای مذاکره در این مورد خبر داد و گفت: تنها شرط ما برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بسته ها به حالت قبل است و پس از آن راه برای گفت وگو باز می شود و اگر بخواهند به رفتار تخلف آمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه تا پیش از کرونا به طور میانگین 30 درصد بسته های مشترکان در مدت زمان تعیین شده به پایان نمی رسید و بر اساس میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتورها به وجود می آمد، تصریح کرد: در ایام کرونا تمام بسته های مشترکان مصرف می شد و در این حالت سایر هزینه ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرد است و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است.
رییس سازمان تنظیم مقررات افزود: رگولاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتورها بود ولی باید این را هم در نظر داشت که با توجه به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها اپراتورها نمی توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته ها را به قیمت بالاتر بخرند چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد. فلاح جوشقانی با تأکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه های اپراتورها را تایید می کند و راه های زیادی برای کمک به اپراتورها برای کاهش هزینه ها وجود دارد، گفت: اپراتورها می توانند هزینه ها و درآمدهای خود را به سازمان تنظیم اعلام کنند، ما هم در صدد کمک به آنها بر می آمدیم برای مثال یکی از راهکارهایی که ما به آن ها ارایه می دادیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود.
وی یکی از راه های کاهش هزینه اپراتورها استفاده اشتراکی از سایت های BTS اعلام کرد و افزود: اگر این اشتراک انجام شود هزینه اپراتورها به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند. اینکه اپراتورها هرجایی کم بیاورند روی قیمت ها تغییر ایجاد کنند راهکار درستی نیست، ضمن اینکه رگولاتوری هم شرایط امروز را با دو سال پیش یکی نمی داند و تنگناهای اپراتورها را درک می کند.
فلاح جوشقانی درباره جلسه سازمان تنظیم مقررات برای بررسی قیمت پیامک و مکالمه گفت: برگزاری این جلسه با افزایش قیمت بسته های اپراتورها هم زمان شد و رگولاتوری قصد دارد این موضوع را بررسی و گزارش آن را به کمیسیون مربوطه ارایه دهد و اگر لازم باشد در قیمت این دو آیتم هم تغییر خواهیم داد.
رییس سازمان تنظیم مقررات گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی هزینه ICT در سبد خانوار باید ۵/۲ درصد و کمتر شود که شاخص اقتصادی برای مصرف کننده است. اگر بخواهیم این شاخص را تعیین کنیم باید اگر درجایی افزایش تعرفه است در جای دیگر هزینه را کاهش بدهیم تا سبد خانوار تغییر نکند.
 ورود کمیسیون صنایع مجلس
در همین راستا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی نحوه محاسبه بسته های اینترنت همراه در کمیسیون متبوعش خبر داد.
حجت الله فیروزی گفت: گزارش های مردمی بر کم فروشی و گرانفروشی اپراتورهای اینترنت همراه دلالت دارد و اعتراضات بسیاری مبنی بر اینکه بسته های اینترنتی خریداری شده، زودتر از موعد مقرر به اتمام می رسد به نمایندگان مجلس رسیده است.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات میهمان این هفته کمیسیون صنایع و معادن است، افزود: موضوع نحوه محاسبه بسته های اینترنت همراه در جلسه کمیسیون بررسی خواهد شد.
وی اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید هرچه سریعتر با نظارت دقیق بر عملکردها اپراتورها، از گرانفروشی آنها جلوگیری کند زیرا در روزهای اخیر مردم از گران شدن اینترنت همراه گلایه های بسیاری داشتند.
این نماینده مردم اضافه کرد: از آنجایی که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از فضای مجازی افزایش یافته، گران شدن اینترنت همراه موجب افزایش هزینه های سبد خانوار شده است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن با دعوت از مسوولان مربوطه موضوع گرانفروشی و کم فروشی را مورد بررسی قرار می دهد زیرا اینترنت در شرایط کنونی به یکی از نیازهای ضروری مردم تبدیل شده است.
منبع: وزارت ارتباطات


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :