آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 270549
تاریخ انتشار : 7 مرداد 1399 12:38
تعداد بازدید : 431

افزونگی؛ حلقه فراموش شده مراکز داده کشور

در ماه های اخیر، به ویژه با شیوع ویروس کرونا و ضرورت فاصله گذاری اجتماعی، نقش فضای مجازی در زندگی مردم بیش از پیش گسترده شده است.
undefined

محمدرضا ذاکری

علاوه بر این، با توجه به لزوم کاهش مراجعات حضوری به فروشگاه ها و بازارهای مختلف، حجم استقبال کاربران اپلیکیشین های اینترنتی و موبایلی نیز با افزایش بی سابقه ای مواجه شده است. اگر چه تا پیش از این، بخشی از مردم برای خرید بلیت مسافرتی، رزرو هتل، سفارش غذا و میوه و سبزیجات، گرفتن آژانس و پیک و خرید بیمه خودرو از اپلیکیشن های مختلف استفاده می کردند، اما ضرورت محافظت در برابر ویروس کرونا باعث شده که میزان تقاضا برای این فعالیت ها چند برابر شود و پای فضای مجازی حتی به کلاس های درسی آنلاین، کنفرانس های ملی و بین المللی مقامات و شخصیت های سیاسی دنیا و جلسات مدیران شرکت ها و کسب وکارها نیز باز شود. در همین حال ورود گسترده هم وطنان به فضای بورس در ماه های اخیر و تمایل به انجام معاملات آنلاین بورسی نیز باعث شده است که کارگزاری های مختلف با تقویت و راه اندازی سامانه ها و اپلیکیشن های آنلاین، تلاش زیادی برای جذب کاربران جدید داشته باشند. همه این تحولات سبب شده اند که در دسترس بودن سرویس ها و اپلیکیشن های مختلف برای مردم اهمیت بیشتری پیدا کرده و کلمه ی «دیتاسنتر» یا «مرکز داده» از محدوده ادبیات متخصصان کامپیوتر و فناوری اطلاعات فراتر رود. این کلمات حالا در اخبار روزنامه ها و سایت های خبری حضور پررنگ تری دارند و حتی به مکالمات روزمره نیز وارد شده اند.  تا پایان اردیبهشت 99، تعداد 22 دیتاسنتر در کشور فعالیت داشتند که با افتتاح دیتاسنتر ایرانسل در تهران و دیتاسنتر همراه اول در تبریز، این تعداد به عدد 24 رسیده است. دیتاسنتر «بزرگ مقیاس» ایرانسل با دارا بودن 407 رک در خرداد 99 افتتاح شد. به گفته آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افتتاح این دیتاسنتر 25 درصد به ظرفیت رک های فعال در شبکه ملی اطلاعات افزوده است. همچنین در تیر 99، بزرگ ترین دیتاسنتر غرب و شمال غرب کشور توسط همراه اول در تبریز افتتاح شد. به نقل از اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول، این دیتاسنتر دارای 250 رک است که قابلیت توسعه تا 350 رک را نیز داراست. 
ارتقای زیرساخت های ارتباطی و توسعه توان سخت افزاری و تجهیزاتی، اتفاقی است که به خوبی توسط بازیگران عرصه ی ICT در کشور دنبال می شود، اما لازم است به کارنامه دیتاسنترهای کشور در خصوص تضمین دسترسی پایدار به سرویس ها و داده ها هم نگاهی داشته باشیم. در روز چهارشنبه 4 تیر 99، سامانه معاملات آنلاین «کارگزاری آگاه» دچار اختلال گسترده ای شد. در بازار داغ حدس و گمانه زنی ها، احتمال هک شدن این سامانه نیز مطرح شده بود. اما، سرافراز یزدی مدیرعامل کارگزاری آگاه با تکذیب این موضوع، علت اختلال را از کار افتادن بخشی از تجهیزات ذخیره سازی موجود در دیتاسنتر میزبان این کارگزاری اعلام کرد. این در حالی است که بروز این اختلال در سامانه های آنلاین کارگزاری آگاه به عنوان یکی از پرمخاطب ترین کارگزاری های بورسی کشور و هم زمانی این اختلال با عرضه اولیه یکی از نمادهای بورسی، تاثیر منفی این اتفاق را در افکار عمومی و فضای رسانه ای کشور دوچندان کرد. همچنین در روز جمعه 20 تیر 99، بخشی از فیبر نوری متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران که دیتاسنتر آسیاتک واقع در برج میلاد تهران را به شبکه فیبر نوری کشور متصل می کند، به سرقت رفت. این اتفاق منجر به قطعی سرویس و اختلال در چند سایت و اپلیکیشن کاربردی کشور از جمله تاکسی اینترنتی تپسی، درگاه پرداخت زرین پال، سرویس های ترجمه ترجمیار و ترگمان شد. به علاوه، در روز دوشنبه 23 تیر 99، دیتاسنتر پارس آنلاین به علت آن چه که قطعی برق عنوان شده است، دچار اختلال شد و سرویس اینترنت پارس آنلاین به همراه چند سایت و اپلیکیشن کاربردی کشور از جمله سرویس سفارش غذای اسنپ فود دچار قطعی شد. بدیهی است که بروز اختلال در تجهیزات سخت افزاری، به سرقت رفتن تجهیزات ارتباطی و قطعی برق، اتفاقاتی اجتناب ناپذیر است و ممکن است در هر دیتاسنتری در هر جای دنیا رخ دهد؛ اما به نظر می رسد که یکی از کلیدی ترین مفاهیم دیتاسنترها تحت عنوان ریداندنسی (Redundancy - افزونگی) در دیتاسنترهای کشور به اندازه کافی مورد توجه واقع نشده است. مدیران دیتاسنترها می توانند با پیش بینی بروز اختلال در برخی از تجهیزات سخت افزاری کلیدی، نسبت به تامین تجهیزات مشابه جایگزین اقدام نموده و در صورت بروز اختلال در تجهیزات اصلی، بلافاصله تجهیزات جایگزین را وارد مدار کنند. همچنین دیتاسنترها می توانند با ایجاد دسترسی به لینک های ارتباطی متنوع و بهره مندی از لینک های پشتیبان و دارا بودن منابع تامین برق متفاوت از جمله UPSها و دیزل ژنراتورها، وابستگی به فقط یک لینک ارتباطی یا فقط یک منبع تامین برق را مرتفع کنند.  قطعا مدیران دیتاسنترهای ایرانی با مفهوم ریداندنسی کاملا آشنا هستند و ضرورت وجود آن را درک می کنند، اما سوال اینجاست که چرا در خصوص اجرایی کردن آن اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است؟
لازم به تاکید است که با گسترش شبکه های اجتماعی و حضور فعال مردم در آنها، نقد و اعتراض کاربران وبسایت ها و اپلیکیشن های مختلف با صدای رساتری شنیده می شود و مدیران دیتاسنترها باید اقدامات موثرتری را در راستای پاسخ اصولی به نیاز کاربران و تامین حداکثر دسترسی (High Availibility) در پیش بگیرند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :