آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 272767
تاریخ انتشار : 27 مهر 1399 13:49
تعداد بازدید : 2656

سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای تهران منتشر کرد:

شرایط تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانه ‏های HIS

کمیسیون سلامت الکترونیک در بیانیه ای شرایط تمدید «قراردهای پیشتیبانی و توسعه سامانه های HIS» سال جاری را به بیمارستان های کشور پیشنهاد کرده است.
undefined

فناوران-  با پیشرفت سامانه های HIS به ویژه در سال های اخیر، این فناوری نه تنها از حیث مدیریتی بیمارستان بلکه از جنبه بالینی هم بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. سامانه اطلاعات بیمارستان یا «HIS» با بهره گیری از تجهیزات کلینیکی هوشمند و طراحی نرم افزارهای مخصوص بخش های کلینیکی و پاراکلینیکی، دقت و سرعت خدمات بالینی و اداری بیمارستانی را تا سطح استانداردهای جهانی افزایش داده است.

در وضعیت بحرانی ناشی از شیوع ویروس کووید-19 که نیاز بیمارستان ها در ارایه خدمات چندبرابر شده است، شرکت های فعال در زمینه طراحی و پشتیبانی این سامانه ها، با وجود در امان نماندن از فشارهای اقتصادی سال جاری و افزایش هزینه ها، پشتیبانی از سامانه های مستقر در بیمارستان‏ های کشور را بدون وقفه انجام داده اند. اکنون با گذشت هفت ماه از سال جاری کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای با انتشار بیانیه پیشنهادهای خود برای چگونگی تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانه های HIS ارایه کرده است.

متن این بیانیه به این شرح است:
سامانه ‏های HIS از ارکان اصلی مدیریت بیمارستان‏ ها در دو دهه گذشته، به ویژه پس از اجرای «برنامه تحول نظام سلامت» در اردیبهشت سال 1393 بوده است. توسعه مستمر این نرم ‏افزارها برای انطباق با نیازهای اطلاعاتی و اسنادی ذی نفعان فرآیند درمان، به طور مستمر در دستور کار اعضای این سازمان در حوزه نرم‏ افزارهای سلامت قرار داشته است.

مبلغ قرارداد پشتیبانی و توسعه ی این سامانه ها، سالانه در توافق فی مابین «کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور» و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» بر اساس «دستورالعمل سراسری سال 1395» تعیین و برای اجرا توسط وزارت بهداشت به بیمارستان های کشور ابلاغ می شود.

علیرغم پیگیری‏ های مکرر و مستمر این سازمان از معاونت توسعه وزارت بهداشت، وضعیت «قرارداد پشتیبانی و توسعه سامانه‏ های HIS» در سال 99، همچنان بلاتکلیف مانده است. شرکت‏ های نرم ‏افزاری حوزه سلامت، با وجود این بلاتکلیفی و تبعات مالی منفی آن در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، وظیفه اخلاقی خود را در قبال پشتیبانی از بیمارستان‏ های کشور، تاکنون بدون وقفه و به نحو احسن انجام داده ‏اند.

با توجه به بدون پاسخ ماندن تقاضای افزایش 41 درصدی مبلغ قرارداد پشتیبانی و توسعه درسال 99 نسبت به سال 98 از سوی معاونت محترم توسعه، به نظر می ‏رسد که در «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» اراده‏ ای برای مشارکت و همفکری در حل موضوع و ادامه همکاری بر اساس «دستورالعمل سراسری» سال 1395 وجود ندارد. از آنجا که «دستورالعمل» مذکور در شرایط فعلی عملا منجر به تامین منافع یک طرف، (یعنی وزارت بهداشت و بیمارستان‏ های آن) شده است، کمیسیون سلامت الکترونیک، ضمن ابراز تاسف، از این تصمیم وزارت استقبال می‏ کند.

با توجه به نکات فوق ‏الذکر و جایگاه قانونی سازمان نظام صنفی رایانه‏ ای در ساماندهی بازار خدمات فناوری اطلاعات، کمیسیون سلامت الکترونیک به بیمارستان‏ های کشور پیشنهاد می‏ کند، با اعتماد به حمایت این کمیسیون از توافق‏ های مرضی ‏الطرفین، عقد «قرارداد پشتیبانی و توسعه سامانه ‏های HIS» در سال 99 را بیش از این معطل نکرده و به تعویق نیندازند. پیشنهاد مشخص «کمیسیون سلامت الکترونیک»، شامل این موارد است:

الف) افزایش 41% مبلغ قرارداد نسبت به سال 98

ب) ثابت ماندن سطح خدمات در چارچوب گواهی‏نامه‏ های دور دوم ارزیابی سامانه های HIS

پ) تعهد تامین نیاز بیمارستان‏ ها در چارچوب بخشنامه‏ های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 99 توسط شرکت ‏های نرم‏ افزاری حوزه سلامت

6. با این ملاحظات، شرکت ‏های نرم ‏افزاری حوزه سلامت از تاریخ یکم آذرماه، صرفا تامین ‏کننده خدمات پشتیبانی بیمارستان‏ های طرف قرارداد خواهند بود و مسوولیتی در قبال خسارت ‏های احتمالی ناشی از اختلال در تامین خدمات در بیمارستان ‏های فاقد قرارداد پشتیبانی سال 99 نخواهند داشت. در عین حال مطالبه حقوق مادی خدمات تامین شده در 6 ماه اول سال 1399 را از راهکارهای قانونی پیگیری 
خواهد کرد.

منبع:نصرتهران




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :