آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 273573
تاریخ انتشار : 11 آذر 1399 11:28
تعداد بازدید : 2599

در نشست رسانه‌ای نمایشگاه مجازی سیمرغ مطرح شد:

دولت در پست و لجستیک دست از رقابت با بخش خصوصی بردارد

هلدینگ فاخر که در سه حوزه پست و لجستیک، تجارت الکترونیکی و فین تک فعالیت دارد با برگزاری نمایشگاه مجازی سیمرغ، تلاشی تازه را برای ایجاد اکوسیستمی کارآمد برای رقابت با برندهای مطرح جهانی در این حوزه های تجاری آغاز کرده است.
undefined

فناوران- مهرداد فاخر، رییس هیات مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس، در نشست خبری نمایشگاه سیمرغ، ضمن تشریح دستاوردها، عملکرد و چالش های فعالیت در این حوزه گفت: اگر ذره ای تردید درباره نیاز حیاتی کشور به زیرساخت پست و لجستیک وجود داشت، کرونا اثبات کرد که بدون بهره مندی شهروندان از یک سیستم ایمن، سریع و قابل اعتماد برای خریدهای آنلاین، توصیه افراد به در خانه ماندن، وعده ای بیش نخواهد بود.

به گفته وی، اگر قانون اجرایی می شد و همه فعالان پستی تحت قانون اساسنامه شرکت ملی پست سامان دهی می شدند، اکنون بخش بزرگ تری از کسب و کارهای متوسط و خرد در کنار فروشندگان آنلاین، می توانستند عملیات بسته بندی، توزیع و پرداخت خود را برون سپاری کرده و با هزینه های بسیار کمتری در بازار فعالیت کنند. 

وی افزود: تیپاکس به عنوان بنیان گذار پست خصوصی در کشور با بیش از 60 سال سابقه، یکی از قدیمی ترین شرکت هایی است که در شرایط دشوار در برهه های زمانی مختلف، توانسته بقای خود را حفظ کند و همچنان رهبر بازار باقی بماند.

وی همچنین در خصوص هلدینگ فاخر توضیح داد: از 4 سال پیش که هلدینگ فاخر را با هدف شکل دهی به اکوسیستم و فضای پستی کشور راه اندازی کردیم، تمرکز اصلی خود را بر پست و لجستیک گذاشتیم. در سال 1396 ما به عنوان اپراتور خصوصی پست متوجه یک نقص بزرگ در  فضای رقابت این بازار شدیم آن هم اینکه تا پیش از آن کسی که مجوز دهنده شناخته می شد، خود در رقابت با سایر فعالان پست و لجستیک نیز بود. ما توانستیم اپراتور را از سرویس دهنده جدا کنیم تا همه فعالان پست و لجستیک بتوانند در این صنعت با فرصت برابر رقابت کنند.

هلدینگ فاخر، در جریان توسعه زنجیره ارزش افزوده خود، فرآیند «سفارش گردانی» را به عنوان جدیدترین خدمت در سراسر دنیا در دستور کار خود قرار داده است. در این خدمت نوین، محمولات و بسته ها از تامین کننده ها دریافت، بسته بندی، انبارش و ارسال می شود. اکنون شرکت «ایفا» با کمک «تیپاکس»، «تی نکست» و سایر شرکت های زیر مجموعه هلدینگ فاخر، تنها شرکتی است که در ایران این  خدمات را به شکل کامل ارائه می کند.

رییس هیات مدیره هلدینگ فاخر افزود:   ما توانستیم در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، در کنار کسب و کارها باشیم و حجم مبادلات کالا و ازدحام ترافیک وارد شده به سیستم را مدیریت کنیم. امروز روزانه بیش از 60 هزار بسته توسط تیپاکس جا به جا می شود. ضمن اینکه هلدینگ فاخر و شرکت های تابعه آن در همه گیری کرونا، به مسوولیت های اجتماعی خود وفادار بوده و بیش از 14 هزار ماسک و مواد ضدعفونی کننده و دستکش و بیش از 3 هزار بسته حمایتی ارسال شده از سوی سازمان ملل متحد را به بیش از 20 مهمانشهر ایران، جابه جا کرده اند. همچنین در طول این دوران همکاری تنگاتنگی با سازمان داوطلبان هلال احمر، بیمارستان ها و خیریه ها داشته ایم.

مهرداد فاخر با اشاره به اینکه آمار شفاف و دقیقی درباره محموله های سالانه صنعت پست در ایران وجود ندارد، تخمین زد که در سال نزدیک به دو میلیارد محموله در سطح کشور جابه جا می شود که سهم بازار از کانال های رسمی، از این جابه جایی بسیار ناچیز است. 

وی افزود: صنعت پست و لجستیک به عنوان صنعتی که زیر ساخت توسعه ای کشور است، نیاز به توجه بیشتری دارد. به طور مثال پست دولتی کشوری مثل آلمان سرمایه گذاری زیادی روی شرکت خصوصی DHL کرد تا به رشد و توسعه آن کمک کند. ولی ما در ایران هنوز درگیر این معضل هستیم که دولت با بخش خصوصی، رقابت می کند. دولتی ها  برای محقق کردن هر چه بیشتر توسعه، باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنند.

 برگزاری 40 وبینار تخصصی در بستر یک پلتفرم جدید
رضا سمیع زاده، عضو هیات مدیره هلدینگ فاخر نیز در این نشست از ایجاد پلتفرم ها و اکوسیستمی برای رقابت و همکاری همزمان گفت و اضافه کرد: ما تلاش کرده ایم برای فعالان پست و لجستیک در ایران، اکوسیستمی با زیرساخت های تکنولوژیک، در اندازه سازمانی کوچک، خلاق و مشتری محور ایجاد کنیم تا یک رقابت همکارانه شکل بگیرد.

وی افزود: از همه بازیگران بازار تجارت الکترونیکی، لجستیک و فین تک ها دعوت می کنیم تا به حوزه های جدید فناورانه وارد شوند و با متمرکز شدن روی هسته اصلی کسب و کار، محصول خود را توسعه داده و سهم بیشتری از بازار بگیرند. چشم اندازی که ما برای لجستیک در همکاری پلتفرمی داریم آن است که اگر شرکت ها در پلتفرم رشد کنند، سرویس ها زیاد و به تبع آن تعداد مشتریان زیاد می شود و درواقع توسعه از این مسیر حاصل می شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از 40 نشست تخصصی در نمایشگاه مجازی سیمرغ در بستر پلتفرم جدید اکتیران پلاس گفت: برگزاری یک رویداد مجازی همزمان با یک تعطیلی فراگیر نشان می دهد که فرصت ها و ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، قدرت مواجهه ما با بحران ها را بهبود می دهد، همانطور که فعالیت فروشگاه های آنلاین متوقف نشد و شرکت های پست و لجستیک با حدود دو برابر کردن ظرفیت ها و زیرساخت های خود باز هم زیر بار و فشار تقاضا ماندند. 

 ضرورت شبکه سازی در پست و لجستیک
محمدعلی ثابتیان، مدیریت راهبردی «پست وان» نیز با اشاره به اینکه شبکه شدن در دنیای امروز یک ضرورت حیاتی است، گفت: پست لجستیک اگر بخواهد توسعه پیدا کند باید از زندگی انفرادی، مهاجرت و به سوی زندگی اجتماعی و شبکه سازی یعنی همکاری با کسب و کارهای تخصصی دیگر حرکت کند تا بتواند همزمان با حفظ مزیت های رقابتی، ارزشی که باید را خلق کند. اگر شبکه ارزش های متناسب با نیازهای مشتری خلق شود، می توان آن را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر تغییر و در اختیار کاربر قرار داد.

ثابتیان با اشاره به راه اندازی شبکه فعالان پست و لجستیک در گروه هلدینگ فاخر با نام «زی بوم» گفت: این شبکه  با اتصال عملکردی و زیرساختی فعالان زنجیره ارزش کسب و کارهای آنلاین و فعالان پست و لجستیک، بستری را فراهم می کند تا آنها علاوه بر خلق بازار بزرگتر بتوانند به طیف وسیع تری از مشتریان انواع مختلفی از خدمات مورد نیاز  را ارایه کنند.

به گفته ثابتیان، صنعت پست لجستیک در ایران به جز چند شرکت قدیمی و قدرتمند، شامل مجموعه ای از فعالان خرد و کوچک است که از رقابت با بخش غیررسمی بازمانده اند. ساماندهی این شرکت ها و تقویت زیرساخت های مشترک فناوری، حقوقی، مالی و ارتباطی و اطلاعاتی می تواند بستر یکپارچه و قدرتمندی خلق کند که نه فقط اقتصاد دیجیتال که کل اقتصاد ایران را متحول می کند.

 ارائه زیرساخت نرم افزاری پست و لجستیک
شهروز معاون، مدیرعامل لجستیک بازار نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت زیرساخت نرم افزاری سرویس های مختلف پست و لجستیک را ارائه می دهد، گفت: زنجیره تامین پست و لجستیک بر اساس سرویس های نرم افزاری و به صورت خودکار امکان پیاده سازی را دارد و همه شرکت ها می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه شبکه فعالان پست و لجستیک فقط با حضور سرویس های IT محور است که می تواند مقیاس پذیر شود، افزود: ما بر اساس تکنولوژی های روز می توانیم این امکان را فراهم کنیم تا شرکت ها علاوه بر اینکه بتوانند خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه دهند، با همدیگر نیز همکاری داشته و یک شبکه بزرگ از کسانی تشکیل شود که خدمات پست و لجستیک ارائه می دهند. این امر باعث می شود که هم افزایی زیادی نیز میان بازیگران این بازار ایجاد شود.

 از خانه به هر نمایشگاهی  سر بزنید
سما کاشانی مدیرعامل اکتیران پلاس و برگزار کننده رویداد سیمرغ نیز در این نشست با اشاره به پلتفرم نمایشگاه مجازی سیمرغ که در طول سه روز به شرکت های گروه فاخر و شماری از فعالان صنعت پست و لجستیک فرصت داد تا در بستر یک رویداد مجازی، بیش از 40 وبینار تخصصی را نیز  برگزار کنند، افزود: وقت آن است که نگاه ما به رویدادهای مجازی تغییر کند  و از قابلیت های فناوری  برای سطح متفاوتی از مذاکره استفاده کنیم. گرچه این اولین تجربه اکتیران پلاس در ساخت و سازماندهی یک پلتفرم  نمایشگاهی مجازی بود ولی استقبال شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آن، همزمان با آغاز یک تعطیلی فراگیر نشان داد که همه ما تغییر کرده ایم




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :