آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 2779
تاریخ انتشار : 14 آبان 1390 10:23
تعداد بازدید : 1844

گزارش فناوران از مراسم نوکیا ورلد 1102

بازگشت «نور»و« امید» به خانه نوکیا

نزدیک به 3 هزار نفر تحلیلگر، فعال صنعت و خبرنگار چهارشنبه و پنجشنبه (26 و 27 اکتبر) را به مرکز نمایشگاهی Excel شهر لندن آمدند تا نتیجه یک سال مدیریت استفن ایلاپ را در راس هرم مدیریتی بزرگ ترین موبایل ساز جهان ببینند، نتیجه ای که قرار بود در تحقق وعده هایی به چشم بیاید که از نوکیا ورلد 2010 و بعدها در نمایشگاه موبایل بارسلون و نوکیا کانکشن 2011 در همین شهر لندن بر آنها تاکید شده بود.

گزارش: ایمان بیک

موبایل ساز بزرگ چند سالی بود که به سرعت به سوی نزول می‌رفت، از دست دادن بازار بزرگ آمریکای شمالی مدیریت به شدت محافظه کار فنلاندی آن را متنبه نکرد. عرضه آیفون نیز نتوانست نوع نگاه نوکیایی‌ها را به جهت‌گیری بازار موبایل تغییر دهد، اما جلوی آمارها و اطلاعات نمی‌شد ژست موفقیت گرفت. آمار آنقدر نگران‌کننده شد که سهامداران نوکیا صبرشان را از دست دادند. باید نوکیا را به مسیر درست بر می‌گرداندند و برای این کار یک خانه تکانی اساسی، در نوع نگاه و تفکر این برند بزرگ جهانی لازم بود. خانه تکانی با تغییرات مدیریتی آغاز شد که تا راس هرم نیز رسید و یک نرم افزاری را به جای اولی پکا کالاسووی فنلاندی نشاند. قدم بعدی در تغییر، اعتراف به اشتباه بود. اعترافی اگرچه سخت، اما نشان دهنده عزم نوکیایی‌ها برای بازگشت به مسیر درست است.
به این ترتیب سال‌ها مقاومت فنلاندی در برابر جهت‌گیری بازار موبایل به پایان رسید. نوکیا که هرگز علاقه‌ای به گوشی‌های دو سیم کارته نشان نمی‌داد، در عرض یک سال هفت گوشی دو سیم کارته ارایه کرد. لمسی‌ها یکی پس از دیگری به بازار آمد، توافق با مایکروسافت برای استفاده از پلات فورم ویندوزفون روی گوشی‌های هوشمند به جای سیمبیان فرسوده و میگوی اینتل در لندن اعلام شد  و اکو سیستم، جای نگاه تک قطبی را گرفت.  وعده‌های تغییر مدیریت نوگرای نوکیا از بارسلون 2010 آغاز شد و قرار بود در نوکیا ورلد 2011 نشانه‌های نخست آن در برابر دید همگان قرار بگیرد.
اثر‌هاله‌ای دو سیم کارته‌ها
استفن ایلاپ، مدیری که کارش را از 5 صبح با ارسال ایمیل‌های صبحگاهی به همکارانش آغاز می‌کند، برنامه را آغاز کرد. او از گپ زدن‌هایش با جوانی لبنانی گفت و از اینکه فناوری موبایل درهای جدیدی از تجربه را به روی زندگی بشر باز کرده است و جایگاه نوکیا را در مسیر همین تجربه‌های جدید از زندگی تعریف کرد.
ایلاپ گفت: از ابتدای سال 2011 بر تغییر استراتژی نوکیا تاکید کردیم. ما همه جا هستیم و مورد اعتماد مردم جهانیم، اما این کافی نیست. هشت ماه قبل همین جا در لندن مسیر تازه نوکیا را معرفی کردیم که سرمایه گذاری در فناوری‌های آینده، ویندوز فون و تغییر در نحوه عملکرد را شامل می‌شد؛ تغییری که نتایج اولیه‌اش را می‌بینیم.
وی افزود: ماه گذشته در این مسیر، پنج گوشی دو سیم کارته معرفی کردیم که اثر‌هاله‌ای (Halo Effect) داشت و موجب افزایش فروش کل سبد محصول نوکیا شد. در طول همین دوره شش دستگاه مبتنی بر پلات فورم سیمبیان به روز شده عرضه کردیم، با ارایه هفت دستگاه مجهز به فناوری NFC پیشگام استفاده از این فناوری شدیم و گوشی N9 نیز در همین دوره برای ما افتخار آفرین شد به طوری که در روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ما در ساعات اولیه عرضه در فروشگاه Flagship به اتمام رسید.

برنامه‌ها برای یک میلیارد کاربر بعدی
نوکیا که یکی دو سالی است از مرز یک میلیارد کاربر گوشی تلفن همراه گذشته، از همان زمان برنامه‌ریزی برای یک میلیارد کاربر بعدی را آغاز کرده است.
مدیرعامل نوکیا در این زمینه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروز بچه‌های مدرسه برای ارایه مطالب، زنان برای کارآفرینی و امور مالی و جوانان برای تفریح از موبایل استفاده می‌کنند. یک میلیارد کاربر بعدی ما عمدتا جوانان در بازارهای رو به رشد هستند که برای بهبود کیفیت زندگی خود از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنند. کاربرانی که خیلی هم حرفه‌ای هستند.
وی گفت: ما در سال 365 میلیون گوشی تلفن همراه به بازار می‌فرستیم که با سرمایه گذاری بیشتر سعی داریم فرآیند ارسال گوشی به بازار را توسعه دهیم.
وی سپس با اعلام عرضه چهار گوشی سری آشا گفت: آشا یک واژه هندی و به معنی امید است. ما به موفقیت این سری از گوشی‌ها که مرز بین گوشی‌های هوشمند و تلفن‌های همراه معمولی را کمرنگ می‌کند، امید داریم.
ایلاپ همچنین گفت: امروز می‌خواهم با افتخار گوشی Nokia Lumia 800 را معرفی کنم. (لومیا کلمه‌ای است که نخستین بار توماس ویلفرد، هنرمند قرن بیستمی‌ استفاده شده و معنای آن هنر خلق شده از نور است) در این گوشی طراحی N9 را بهبود بخشیده‌ایم و با دریافت نظرات مصرف کنندگان، آن را در رنگ‌های سرخابی، قرمز و مشکی عرضه می‌کنیم.
لومیا 800 به گفته ایلاپ نخستین گوشی ویندوز فون واقعی است که ظرفیت‌های طراحی در این پلات فورم را نمایان می‌کند.
ایلاپ لومیا را آغاز جدیدی برای نوکیا خواند و گفت: لومیا توسط 31 اپراتور و فروشنده در شش کشور آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، هلند و ایتالیا از همین ماه نوامبر عرضه می‌شود و برای تامین نیاز بازار به این گوشی سه برابر استاندارد سرمایه‌گذاری‌های تاریخ نوکیا، سرمایه گذاری شده است.

لومیا، زیبای وحشی
کوین شیلدز، نایب رییس ارشد مدیریت محصول و برنامه‌ها برای دستگاه‌های هوشمند نوکیا در این مراسم وظیفه معرفی ویژگی‌های دو گوشی هوشمند نوکیا لومیا 800 و لومیا 710 را به عهده داشت.
شیلدز هدف از عرضه لومیا را سورپریز کردن بازار اعلام کرد و فریاد زد: لومیا، بی نظیر است!
وی به جنبه‌هایی مثل اسکای درایو (استفاده از رایانش ابری)، امکانات بهبود یافته موسیقی و مسیریابی رایگان در لومیا اشاره کرد و افزود: سوریس Nokia Music روی این گوشی نه اشتراک (Subscription) لازم دارد و نه ورود (login). همچنین ویژگی‌های اپلیکیشن ESPN Sports مورد اشاره او قرار گرفت و اعلام کرد که اپلیکیشن‌ها در قالب تایل (Tile) به جای App‌هایی که برای مشاهده اطلاعات‌شان باید واردشان شد نوآوری‌هایی بوده که با استفاده از پلات فورم  ویندوزفون ممکن شده است. کوین شیلدز در جریان سخنرانی خود کنایه‌هایی به نوع نگاه رقبا به این موضوع زد  و گفت که در لومیا نیازی به آن همه نرم‌افزار به درد نخور و بلا استفاده روی موبایل نیست، بلکه هر چیزی که مورد نیاز است در تایل‌ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
باز به گفته او، این زیبای وحشی مرزهای جدیدی را برای بازار موبایل تعیین می‌کند.

تولید موبایل، عملی عاشقانه
بلانکا جوتی (Blanca Juti)، نایب رییس بخش بازاریابی گوشی‌های موبایل نوکیا نیز در این مراسم به معرفی گوشی‌های سری آشا پرداخت و گفت: در زمان کودکی من در مکزیک آرزوی خانواده‌ها داشتن یک خط تلفن ثابت بود، آرزویی که امروز دیگر احساس نمی‌شود. امروز وظیفه ما فراهم آوردن اینترنت برای یک میلیارد کاربر بعدی و پل زدن روی شکاف دیجیتالی است.
وی افزود: امروز در هند از یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت، فقط 63 میلیون نفر به اینترنت ثابت دسترسی دارند، اما در همین بازار بیش از 850 میلیون مشترک موبایل وجود دارد.
جوتی ادامه داد: در بسیاری از بازارهای نوظهور نیمی‌از کاربران زیر 20 سال دارند، جوانان و نوجوانانی که می‌خواهند در مرکز وقایع و سوار بر موج فناوری باشند. این حق آنهاست و ما برای تامین نیازشان باید گوشی‌های ارزان، سهل الاستفاده و جذاب فراهم کنیم. به همین دلایل است که می‌گویم تولید موبایل یک عمل عاشقانه است.
وی سپس به ویژگی‌های سری محصولات آشا اشاره کرد و اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته با Rovio بازی پرندگان خشمگین (Angry Birds) روی این گوشی‌ها قرار گرفته است.
(با توجه به انتشار مشخصات گوشی‌های سری آشا و لومیا در گزارش هفته گذشته فناوران، از تکرار این مشخصات صرف نظر کرده‌ایم)
وی با بیان اینکه برای جوانان سرعت پردازش و قیمت اهمیت دارد، استفاده از پردازنده‌های یک گیگاهرتزی روی این گوشی‌های ارزان قیمت را در همین راستا ارزیابی کرد.

سایر جنبه‌های نوکیاورلد 2011
اما معرفی گوشی همه محتوای مراسم دنیای نوکیا را شکل نمی‌داد. نوکیاورلد، امسال تاکید بیشتری بر اکوسیستم داشت، تاکیدی که مفهوم دنیای نوکیا را کامل‌تر می‌کرد. در راستای همین نگاه اکوسیستمی‌ برنامه‌نویسان نقشی مهم در مراسم داشتند و همکاران نرم افزاری نوکیا نیز در قالب استندهایی به معرفی برنامه‌های‌شان می‌پرداختند. نوکیا همچنین  تاکید ویژه‌ای روی رسانه‌های نوین و تعاملی مثل  بلاگرها و ویدیو بلاگرها داشت.
 نوکیا همچنین توجه ویژه‌ای به نقشه و به خصوص نقشه‌های سه بعدی مسیریابی و ترافیکی نشان داد. امسال مدلی از ماشین تصویربرداری سه بعدی جدیدی در این کنفرانس در معرض نمایش گذاشته شد که به جز امکان عکسبرداری پانوراما ۳۶۰ (چیزی که برای محصولاتی چون دید خیابانی گوگل به کار می‌آید) امکان کشیدن مدل سه‌بعدی مکان‌ها و ساختمان‌ها و دریافت ریز اطلاعات مکان‌های موجود در خیابان (مثل بانک‌ها، مکان‌های عمومی، سینماها و غیره) را نیز داشت.
در شماره‌های آینده فناوران باز هم از نوکیاورلد 2011 خواهید خواند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :